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[QuantizedField bastelt] Soulslike Waffen für AGE

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QuantizedFields:
Zur Info:  die Waffen sind, da ich AGE auf Englisch spiele und es nicht mehr weiter übersetzt wird, alle auf Englisch.

Link zum Google Doc

Nach meinem erfolgreichen ersten Playtest mit der neuen Ausdauer-Mechanik möchte ich nun meine Konzentration auf die Waffen von AGE legen. Wie die meisten D&D-artigen Spiele handelt es sich bei AGE Waffen um relativ langweilige Listen diverser Waffen, die sich rein in ihrem Schadenswert unterscheiden. Dem möchte ich mehr Pepp geben, indem ich den Schaden der verschiedenen Waffe vereinheitliche, aber ihnen stattdessen einzigartige Fähigkeiten gebe.

Diese Waffen werden im nächsten Playtest Ende Mai eingeführt und ich würde mich über Feedback riesig freuen! Sieht etwas doof/unklar/OP aus? Kann ich noch etwas deutlicher erklären? Totaler Schmahn? Bitte lasst es mich wissen :)

Ausdauer-Recap
Für die, die meine Ausdauer-Mechanik noch nicht kennen, funktioniert es so:

- Charaktere beginnen das Spiel mit 10 Ausdauer.
- Ausdauer kann wie Fortune aus Expanse ausgegeben werden, um Würfel auf eine beliebige Seite zu drehen.
- Ausdauer wird für Reaktionen benutzt, um außerhalb seines Zuges etwas zu machen wie z.B. Kontern, Ausweichen oder sein Schild opfern. Reaktionen kosten meistens 1-3 Ausdauer und sind auf eine pro Zug begrenzt.
- Nimmt ein Charakter mehr Schaden als sein Toughness-Wert ist er Poise-Broken und kann für den Rest der Kampfrunde keine Reaktionen mehr ausführen.

Hier ist Counterattack als Beispiel für eine Reaktion.

Counterattack. Reaction After you were the target of an attack and are in range of your weapon, you may spend 2 Stamina to counterattack. Perform an attack and damage roll against your attacker. Counterattacks do not generate Stunt Points.

Würde Brunhilde die Kriegerin von einem gierigen Goblin angegriffen, dann könnte sie nach dessen Angriff zwei Ausdauer ausgeben, um selbst anzugreifen. Das passiert, obwohl sie noch gar nicht dran ist! Später in ihrem Zug darf sie ebenfalls Angreifen. Insgesamt werden Charaktere viel stärker, aber das wird durch die ebenfalls stärkeren Monster und dem Poise-Break Status ausgeglichen.

Waffen
Waffen sind entweder Regular oder Colossal:

- Regular weapons deal 2d6 + Str/Dex damage.
- Colossal weapons deal 3d6 + Str/Dex damage, must be two-handed and reduce max Stamina by 2.

Jede Waffe hat zusätzlich mindestens eine weitere Fähigkeit. Meistens eine Reaktion, Stunt-Option oder Major oder Minor Action. Hier sind einige archetypische Waffen, für die ich bereits eine Fähigkeit entwickelt habe.

Axe
Handaxe, bearded axe, battleaxe
2d6 + Str damage
Wild Strikes. Using the Activate minor action, you may declare that you are striking with reckless abandon. Doing so allows you to Counterattack with the Bandit’s Axe for 2 Stamina, but you suffer -2 to your Defense until you are poise-broken or perform a Wild Swing on a subsequent turn.
Wild Swing. After you have spent at least one round performing Wild Strikes, you may activate Wild Swing as a Major Action. Perform the Melee Attack action and, on a hit, deal 1d6 extra damage to your target. This action ends Wild Strikes.

Bludgeon
Clubs, hammers, morningstars
2d6 + Str Damage
Barbaric Roar. Reaction. After taking damage from an enemy’s attack, you may spend 2 Stamina to unleash a mighty roar. Your next attack deals 1d6 extra damage. Multiple uses of Barbaric Roar stack.

Bow
Shortbows, Longbows, Recurve Bows
2d6 + Dex Damage
Barrage. 3 SP. Make an additional attack with a -2 penalty to the roll. You may keep making additional attacks by paying 1 Stamina each time at a stacking -2 penalty until you miss.

Light Blade
Shortswords, Longswords, Broadswords
2d6 + Str/Dex Damage
Square Off. Use a Prepare action and choose a target. On its turn, if it chooses to attack you, perform a contested Attack vs Attack test. If you are successful, you interrupt the enemy’s attack and deal your damage instead. Should the enemy attack at range, move into its range before attacking, or as close as possible but do not attack.

Knife)
Daggers, Longknives, Punchdaggers
2d6 + Dex damage
Quickstep. Reaction. Whenever an enemy misses you with a melee attack, you may spend 2 Stamina to maneuver yourself to their flank. Your next attack against them generates 2 Stunt Points for free.

Curved Blade
Scimitars, Falchions, Shotels
2d6 + Dex damage
Spinning Slash. Using the Activate minor action, you may declare that you are entering a series of elegant spinning strikes. Doing so allows you to Counterattack with the Scimitar for 1 Stamina until the start of your next turn. However, any successful attack that deals damage not mitigated by your armor ends Spinning Slash.

Thrusting Blade
Scimitars, Falchions, Shotels
2d6 + Dex damage
Lock Blades. Reaction. Whenever you are the target of a melee attack, you may spend 3 Stamina to use the Bind Weapon stunt as if you had spent the same amount of SP. If you win, the attack automatically misses.

QuantizedFields:
Weapon Groups
Ich habe versucht, nicht einfach alle Weapon Groups aus den Spielen zu kopieren und die Terminologie von AGE beizubehalten. Trotzdem sind es einige Weapon Groups geworden. Es soll keine Restriktion geben, welcher Charakter welche Waffen nutzen kann. Ein Ability Focus in einer Weapon Group stellt dann die Expertise im Umgang mit dieser Art von Waffen dar, genauso wie in den anderen AGE spielen. Damit bin ich ganz zufrieden :)

QuantizedFields:
Hier lasse ich Platz für weitere Waffen, die ich bis zum Playtest implementieren möchte.

Crossbow
2d6 + Dex damage
Kick. Reaction. After an enemy has resolved their attack against you, you may spend 2 Stamina to move them 2 yards away from you.

Colossal Axe
Greataxe
3d6 + Str damage
Decapitate. 5 SP. If your opponent has less than half their health left, you may roll an attack opposed by your target’s Constitution (Stamina) roll. If you win, they immediately die.

Colossal Bludgeon
Maul, Giant’s Hammer, Greatclub
3d6 + Str damage
Split the Earth. 5  SP. Your attack impacts the ground and creates a powerful shockwave 5 yd. In diameter. All creatures in range are knocked prone and the area is considered rough terrain; they must succeed on an opposed test vs. your attack roll to reach you or leave the area. You may leave the area freely.

Staff
Quarterstaff, Bo staff
2d6 + Str/Dex damage
Concuss. Reaction. After you were the target of an enemy melee attack, you may pay 1-3 Stamina to reduce their initiative by the same amount.

Long-Hafted
Spear, Halberd, Pike
2d6 + Str/Dex damage
Sweep. Reaction. After you were the target of an enemy melee attack, you may pay 2 Stamina to sweep an enemy and knock them down. You may keep paying 1 Stamina to continue  knocking more enemies engaged with you prone.

Twinblades
2d6 + Str/Dex damage
Death by a Thousand Cuts. Reaction. After you were the target of an enemy attack and they’re in range of your weapon, you may pay 1 Stamina to deal 1d3 penetrating damage.

Brawling
Fists, Caestus, Boxing Gloves
2d6 + Str/Dex damage
Takedown. Reaction. After you were the target of an enemy attack and they’re in range of your weapon, you may pay 2 Stamina to use the Takedown stunt option on them.

Colossal Bow
2d6 + Str/Dex damage
Driving Shot. 3 SP. Your arrow pierces all enemies in a straight line. This acts like the Dual Strike stunt option, but applies to every enemy in a straight line behind the target.

Lichtschwerttänzer:
Thrusting Blade
Scimitars, Falchions, Shotels

Warum?

Warum nicht auch
Light Blade
Shortswords, Longswords, Broadswords

Knife)
Daggers, Longknives, Punchdaggers
oder  eher warum die nicht anstelle der Curved Blades

Square Off.
Unterscheidet sich von Riüpste jetzt wie
https://de.wikipedia.org/wiki/Riposte

QuantizedFields:

--- Zitat von: Lichtschwerttänzer am 14.05.2022 | 13:58 ---Thrusting Blade
Scimitars, Falchions, Shotels

--- Ende Zitat ---

Ah danke,  da habe ich die falschen Waffen kopiert. Das sollten die rapiers, estocs und co sein. Wird korrigiert! Hat das deine Frage geklärt? :)

Ich verstehe deine Frage zu riposte nicht. Fragst du, weshalb es Square Off heißt statt riposte?

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