Hallo zusammen,
ich werde demnächst mal öfter D&D5 leiten und werde das voraussichtlich in meinem Lieblingssetting Eberron tun.
Leider war ich bisher immer sehr unzufrieden, wie die Dragonmarks umgesetzt wurden. Das bisschen zaubern ist für die Feat-tax einfach keine sinnvolle Option und bei D&D5 schonmal gar nicht (wo die Conversion vorsieht, dass man bis Stufe 9 warten muss, damit das Feat dir einen mickrigen Stufe 3 Zauber ausspruckt).
Also habe ich mich hingesetzt und überlegt, wie ich Dragonmarks in D&D5 umsetzen würde. Der erste Instinkt war natürlich als Sorcerer-Optionen, passt ja sogar vom Fluff her und auch das Komponenten-ignorieren ist gleich mit in die Klasse eingebaut.
Aberrant Dragonmarks waren am einfachsten zu konvertieren: die sind einfach ein anderer Name für "Wild Magic" und fertig. Siberys Marks gehen auch noch relativ leicht - die sind einfach ein Oberbegriff für die anderen Sorcerous Origins (besonders Divine Soul, Draconic Bloodline und Storm Sorcery bieten sich dafür an). Was fehlte war ein richtiges Äquivalent für die Dragonmarks der Twelve Houses, also musste ich das wohl oder übel selber schreiben.
Allerdings habe ich nicht wirklich viel Erfahrung im System, weswegen ich keine Ahnung habe, ob das Ergebnis zu stark, zu schwach oder komplett redundant ist. Hier kommt also meine Bitte an die Forengemeinschaft: was haltet ihr von dieser Option und (wenn es was zu bemängeln gibt) wie könnte man sie verbessern?
Dragonmarked Scion
Expanded Spell List
You add a number of different spells to your sorcerer spell list, depending on your dragonmark.
1st
2nd
3rd
4th
5th
[Zauber wären noch auszuwählen]
Aftereffects
At 1st level, you can infuse your magic with the personal style of your dragonmark. You gain the Prestidigitation cantrip and it doesn't count against the maximum number of cantrips you can possess. Also, when you cast a sorcerer spell of 1st level or higher at a target within 30 ft. of you, you may cast Prestidigitation using your bonus action, to add one of its effects to the effect of the spell cast.
Mark of Creation
At 6th level, you can use your magic to aid you in a variety of mundane tasks. You gain Profiency in three skills, tools or vehicles of your choice. Also, you can spend 1 sorcery point to gain Advantage on a single skill check or ability check using your profiency in a tool or vehicle. You can't use this ability if you have Disadvantage on the check.
House Paragon
At 14h level your dragonmark provides you with a link to the magic which suffuses all creation. You gain all the spells from your extended spell list and those spells don't count against the maximum number of spells the sorcerer can know. Also, you can now learn any spell from another classes spell lists and cast them as sorcerer spells.
Resilient Magic
At 18th level your magic is harder to dispell. As long as you are not Incapacitated and have at least one spell slot remaining, all your sorcerer spells count as at least the level of your highest remaining slot for the purposes of Counterspell, Dispel Magic and similar effects that would cancel them, if the slot you used to cast them was lower.