Wir sollten echt mal eine
Definitions-Sektion im Forum aufmachen, wo solche Begriffe jeweils in einem kurzen Abschnitt mit 1-2 Beispielen genau festgelegt werden und dann haben wir eine einheitliche Verständigungs-Basis...
(Könnte ja so einfach sein :p) Es gibt schließlich kein "richtig" oder "falsch" sondern es ist eine Konvention, damit alle über das gleiche reden. Und dann suchen diejenigen, die jeweils etwas anderes ausdrücken wollen andere Begriffsvarianten und es passt.
Hier mal ein kopierter Definitionsvorschlag, wo versucht wird die Definitions-Grenze praktisch zwischen dem stärkeren Fokus auf Mythos/Pathos oder Historie/Alltag zu ziehen, es geht darum welches "
Gefühl" Magie, Drachen, Götter usw. erzeugen, ist es eher etwas erhabenes, seltenes oder eher das normale Leben... Es ist also eine literarische Konvention, die sich v.a. auf die Art der Story und des Erlebens bezieht, nicht speziell auf Power-Level o.ä.
Wichtig: High magic und high fantasy sind zwei verschiedene Dinge, haben also erstmal nichts miteinander zu tun!
High FantasyIf fantasy occupies the middle ground between myth and history, high fantasy is closer to myth. Myths are about gods; high fantasy is about demigods, heroic warriors, and powerful magicians. But there’s more to it than that. In a high fantasy campaign, the power level is a means to create wonder and amazement. Magic should still evoke this wonder. For thousands of years, myths and folktales made flying a symbol of power. The gods lived in heaven and flew down to earth, or sent winged messengers on errands. Sorcerers wove flying carpets, and cunning inventors made artificial wings. Now, millions of people fly all over the world – and it’s not much more exciting than taking the bus. Several things help keep magic amazing. First, distribute it unevenly. Intensely magical events stand out more if they contrast with a less magical background. Second, stress its unpredictability, even to people who use it regularly. [...]
Low fantasyLow fantasy, is closer to realistic fiction than to myth. Low fantasy stories focus on people’s daily lives and practical goals; magic provides a way to achieve those goals, and makes it interesting. A low fantasy campaign asks what it’s like to live in a world of monsters, magic, and demigods. Most low fantasy magic is evenly distributed in the world, not sharply focused in certain places. Its effects are predictable and knowable. Low fantasy magic is less a source of wonder than a toolkit. Characters in low fantasy are more concerned with practical goals, less with great passions. A high fantasy traitor might be motivated by passionate jealousy, tempted by the devil, or perversely sympathetic to the other side; a low fantasy traitor wants 30 pieces of silver. [...]
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PS: Diese Definition wird dann erweitert durch bestimmte
Stilarten wie Dark Fantasy, Light Fantasy, Sword and Sorcery...
z. B.
Sword and SorceryThe focus of sword and sorcery is adventure, and the mood it produces is excitement. The settings for sword and sorcery campaigns allow as much adventuring as possible. Well-organized civilizations are rare. Empty lands roamed by barbarian nomads, corrupt and decadent city-states, or the haunted ruins of earlier civilizations offer more entertainment – and have fewer inconvenient laws. Backgrounds for sword and sorcery are often just quick sketches. (In diese Spielart fällt z. B. auch Conan rein)
Sword and sorcery can resemble any other genre, but focuses mainly on action and combat. The
sword-and-sorcery version of high fantasy features impressive spells, epic heroes, and battles that decide the fate of
kingdoms. The
low version often sends adventurers into gritty urban environments to contend with thieves’ and assassins’ guilds or corrupt priests and aristocrats.
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PPS: Ich fand diesen Satz von Samael ganz witzig:
DSA ist High Fantasy mit Handbremse.
Im Sinne des obigen Definitionsmodells, also auf einer klaren Einordnungsbasis, könnte eine umgewandelte Möglichkeit von Samaels Satz vielleicht so aussehen:
"DSA ist Low Fantasy, die regelmäßig versucht den High Fantasy-Gang einzulegen, aber oft die Handbremse vergisst." :p
(Rational: Wenn man jetzt einbezieht, dass Magieanwendung in DSA ja schon recht normal und "klassifiziert" ist, gepaart mit klassischen RPG-Sachen wie "Kill den Oger für 50 Silbertaler..." und natürlich dem in Aventurien berühmten Hartwurst-Einkauf. Andererseits merkt man, dass die Autoren immer mal wieder auch den ganz großen Pathos und Magie als Mysterium wollen etc., was dann aber oft irgendwie nicht so ganz gelingt).