Interessante Variante für Kämpfe: Martial Opportunity Points (MOP)
Eine Art (kurzfristige) Meta-Ressource. Kurz erklärt, wie es grundsätzlich funktioniert:
Würfelt man auf dem d20 eine gerade Zahl (unmodifiziert von irgendetwas)
und ist dieser Angriff ein Treffer, bekommt sofort eine Anzahl von MOP, die man
direkt einsetzen muss für spezielle Dinge, aufgeteilt nach Martial Schools, die man besucht hat.
(Für bestimmte Klassen wird dies noch modifiziert, so aber die grundsätzliche Wirkweise, die jeder SC über ein Feat lernen kann.)
Bsp.:
UniversalFollowing Strike (2 MOPs): You expertly position yourself
for the next strike. You gain a +1 to the next attack you make
against the same opponent, so long as that attack occurs
before the end of your next turn. You may use this exploit up
to three times, for a +3 bonus to hit.
Light WeaponsRiposte (4 MOPs): Your movements set you up for rapid
counterattacks. Until the start of your next turn, if an enemy
within 5 feet misses you with a melee attack, you may
immediately make a melee attack against that enemy as a
reaction.
AxesBroadblade Turn (Weapons That Do Not Have Increased
Reach) (1 MOP): You present the flat of your weapon to
shield yourself from blows. Your attacks suffer a –1 to
damage (including the triggering attack), but you gain +2 to
AC, until the start of your next turn. You may spend up to 3
MOPs on this exploit. Bonuses and penalties stack, adding a
further +2 to AC but –1 to damage each time.