Zumindest Dungeon World ist das Gegenteil von ARS.
Das würde ich gerne noch mal genauer wissen. Ich habe ja nun gehört, dass ARS vor allem an dem hängt, was die SL tut. Dungeon World
sagt dazu:
Describe the situation
Follow the rules
Make moves
Exploit your prep
[...]
From the get-go make sure to follow the rules. This means your GM rules, sure, but also keep an eye on the players’ moves. It’s everyone’s responsibility to watch for when a move has been triggered, including you. Stop the players and ask if they mean to trigger the rules when it sounds like that’s what they’re doing.
Part of following the rules is making moves. Your moves are different than player moves and we’ll describe them in detail in a bit. Your moves are specific things you can do to change the flow of the game.
In all of these things, exploit your prep. At times you’ll know something the players don’t yet know. You can use that knowledge to help you make moves. Maybe the wizard tries to cast a spell and draws unwanted attention. They don’t know that the attention that just fell on them was the ominous gaze of a demon waiting two levels below, but you do.
Also man soll sich an die Regeln halten und alle sind zum Einhalten dieser Regeln aufgerufen. Es gibt bestimmte Dinge, die die SL tun soll. Die SL soll ihre Vorbeireitung ausbeuten.
Die SL bekommt weiterhin eine Agenda.
Your first agenda is to portray a fantastic world. Dungeon World is all about guts, guile, and bravery against darkness and doom. It’s about characters who have decided to take up a life of adventure in the hopes of some glorious reward. It’s your job to participate in that by showing the players a world in which their characters can find that adventure. Without the player characters the world would fall into chaos or destruction—it might still even with them. It’s up to you to portray the fantastic elements of that world. Show the players the wonders of the world they’re in and encourage them to react to it.
Filling the characters’ lives with adventure means working with the players to create a world that’s engaging and dynamic. Adventurers are always caught up in some world-threatening danger or another—encourage and foster that kind of action in the game.
Dungeon World adventures never presume player actions. A Dungeon World adventure portrays a setting in motion—someplace significant with creatures big and small pursuing their own goals. As the players come into conflict with that setting and its denizens, action is inevitable. You’ll honestly portray the repercussions of that action.
This is how you play to find out what happens. You’re sharing in the fun of finding out how the characters react to and change the world you’re portraying. You’re all participants in a great adventure that’s unfolding. So really, don’t plan too hard. The rules of the game will fight you. It’s fun to see how things unfold, trust us.
Also die SL soll eine fantastische Welt voll Abenteuer präsentieren, sie soll nicht vorwegnehmen, was die Spieler tun, und wir machen das ganze ergebnisoffen. Klingt das nicht ARSig?
Um das noch auszuführen, gibt es noch Prinzipien:
Draw maps, leave blanks
Address the characters, not the players
Embrace the fantastic
Make a move that follows
Never speak the name of your move
Give every monster life
Name every person
Ask questions and use the answers
Be a fan of the characters
Think dangerous
Begin and end with the fiction
Think offscreen, too
Karten sind glaube ich sehr arsig. Address the characters bedeutet, dass man nicht fragen soll, "Hey Stefan, was tust du?", sondern "Hey, Brini, was tust du?". Fantastisch ist immer gut. Make a move that follows ist fancy sprach für, mach was sinnvolle Konsequenz ist. Definitiv ARSig. Never speak the name of a move heißt, dass auch wenn du bestimmte Dinge als SL tust, du den Spielern das nicht erzählen musst. (Move ist ein wirklich zu verwirrendes Wort.) Give every monster life bedeutet, dass auch tierische Monster Motivationen haben, wie etwa "fressen", "junge schützen", "nicht sterben" und dass man bitte ein Monster auch genau beschreiben soll. Leute kriegen bitte Namen, weil wir nicht wissen, wer noch wichtig wird. Siehe das mit dem ergebnisoffen. Ask questions bedeutet, dass du deine Spieler beim Weltenbau hinzuziehen darfst. Be a Fan of the Players heißt, man soll ihnen Herausforderungen geben, und sie nicht in Watte packen. Auch sehr ARSig. Think dangerous heißt, dass nichts auf der Welt plotimmun ist. ARS! Begin and end with the Fiction heißt, dass die Spieler beschreiben was sie tun, möglicher Weise kommen dann Würfel und dann wird wie beschrieben. Also bitte nicht "meta". Think offscreen too heißt, dass auch NCS, die gerade nicht in der Szene sind Sachen tun.
Für das genaue Gegenteil sind das doch schon viele Gemeinsamkeiten. Möglicher Weise gehts also gar nicht um die Haltung oder irgendsowas, sondern um konkrete Werkzeuge? Hier sind jedenfalls die Werkzeuge (Moves...), die die SL in Dungeon World bekommt.
Use a monster, danger, or location move
Reveal an unwelcome truth
Show signs of an approaching threat
Deal damage
Use up their resources
Turn their move back on them
Separate them
Give an opportunity that fits a class’ abilities
Show a downside to their class, race, or equipment
Offer an opportunity, with or without cost
Put someone in a spot
Tell them the requirements or consequences and ask