Scannen könnte ähnlich wie Discern Realities funktionieren, nur dass man es um Optionen erweitert, um Schiffe untersuchen zu können: Lebenszeichen, Bewaffnung etc.
Der Hauptdeflektor erinnert mich am ehesten an das Ritual des Wizard. Man kann damit quasi alles machen, aber der GM (Sollte man ihn 'Q' nennen?) schränkt die Verwendung immer ein bisschen ein. Und statt eines Ortes der Macht braucht man halt eine Raumanomalie oder ein exotisches Energiefeld.
Ich habe daran einmal gewerkelt, also den Scannen-Move überarbeitet und ein paar Sachen für den Scientist.
Und die Spielleitung heißt natürlich The Prophets.
When you
make a scan roll with +Technology. On 10+, ask three questions. On 7-9, ask two.
- Is a particular phenomenon present?
- Where exactly is it?
- What danger does this phenomenon pose?
- How can that danger be averted?
- How can this phenomenon be put to good use?
You can name any phenomenon you desire. Life signs. Klingon life signs. Subspace rifts. Yamok sauce. To use this move, you need the right equipment. A standard issue tricorder is calibrated for a wide variety of phenomena. If a certain something is especially unusual, compensate.
Science! Scientific analysis: When you make a scan and take +1 forward, if you act upon the answers.
Stellar Cartography: When you are on a mission of exploration and scan ahead, you can use your +Technology to do it.
Advanced Physics: Many problems can be solved by directing a duonetic field, coherent tetryon beam or modulated phase pulse at them, using the main deflector, a tricorder or similar advanced devices. If this seems to be the case, roll +Technology. On 10+, you can produce the required type of radiation. Choose one:
- You can fire phasers at them, ignoring shields and similar defensive measures.
- You can manipulate a spacial phenomenon.
- You can take down or power up a certain piece technology.
- Some other useful effect, the Prophets have pointed you to.
On 7-9, you can do it, but the Prophets will tell you about a problem.
- The particles are dangerous to most life forms in the vicinity.
- It will burn out whatever equipment you use to project your solution.
- First, you need to get additional power to do it.
In Theory When you try to get out of a tight spot, you can declare that you have read all about it (or that you have actually done it in your previous lives as a Trill). Take +1 forward.
Logic Dictates: When you strike down a suggestion by another character, because it is just gut feeling, take +1 forward to do something else.
Wäre natürlich schön, wenn es noch Moves für weitere Fachbereiche gäbe. Archäologie hab ich schon zum Explorer gepackt, Linguist zum Negotiator.
Am schwersten tu mich unter den Playbooks mit Medical. Counselor hab ich als Playbook schon gestrichen und unter Negotiator gepackt. CMO ist aber in allen Serien immer drin. Nur so richtig spannend scheint mir das nicht.
Was machen die?
- Verletzte behandeln
- Richtig viele Verletzte / Kranke behandeln, wenns eine Krise gibt
- Wissenschaftliche Gutachten, wenns um Biologie geht
- Leuten Gesichtsprothesen verpassen, um Aliens zu infiltrieren
Im Grunde sind die Ärzte alle nur spannend, wenn sie aus der Krankenstation rauskommen und andere Sachen machen.
Der Flyboy bräuchte auch noch ein paar Sachen, die er tun kann, wenn er nicht fliegt. Das ist in gewissem Sinne einfacher, weil die Vorlagen immerhin charakterlich was gemeinsam haben. Aber zwischen McCoy, Crusher, Pulaski, Bashir und Phlox, seh ich praktisch keine Gemeinsamkeiten.