Autor Thema: Geflügelte Worte der Regelbücher  (Gelesen 9714 mal)

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Offline Chiarina

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Geflügelte Worte der Regelbücher
« am: 22.12.2014 | 22:59 »
-
« Letzte Änderung: 27.01.2021 | 16:14 von Chiarina »
[...] the real world has an ongoing metaplot (Night´s Black Agents, The Edom Files, S. 178)

Offline Selganor [n/a]

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Re: Geflügelte Worte der Regelbücher
« Antwort #1 am: 23.12.2014 | 00:23 »
Weniger gefluegeltes Wort als schoene Formulierung:

Aus der "Ministry Initiative".

Im Gegensatz zu anderen Skills die nicht fuer Defend eingesetzt werden koennen ("... isn't used to Defend") steht bei Arts ("Arts doesn't Defend.")

Abraham Maslow said in 1966: "It is tempting, if the only tool you have is a hammer, to treat everything as if it were a nail."

Offline Saffron

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Re: Geflügelte Worte der Regelbücher
« Antwort #2 am: 23.12.2014 | 07:19 »
Ich mag besonders folgende Aussage aus dem Fiasko-Regelwerk:

"Es ist unhöflich, einen Charakter vor dem zweiten Akt umzubringen."

(Aus dem Gedächtnis zitiert, also nagelt mich nicht auf die genaue Formulierung fest)
Ich leide nicht an Realitätsverlust. Ich genieße ihn.

Offline Vasant

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Re: Geflügelte Worte der Regelbücher
« Antwort #3 am: 23.12.2014 | 08:13 »
Nette Formulierungen aus dem Savage Worlds GRW (GERTA):
„Jemandem eine Knarre ins Gesicht zu halten ist nicht höflich, aber definitiv einen Bonus von +2 auf Einschüchtern wert (es sei denn, das Ziel hat eine größere Knarre!).“

„Einige Magier bevorzugen eine Taktik, bei der die Gegner „irgendwo da drüben und vorzugsweise tot“ sind.“

„Dein Charakter hat mehr Leben als eine Wagenladung Katzen.“ „Dein Charakter ist schwerer umzubringen als Rasputin.“

„Irgendwann wird dein Held zu dem Schluss kommen, dass Rückzug der bessere Teil der Tapferkeit ist.“

Symptomatisch für das System:
„Erschaffe Monster und Schurken nicht nach den ausbalancierten Regeln für Spielercharaktere, sondern gib ihnen einfach die Fähigkeiten, die du ihnen gerne geben würdest. Verwende deine Zeit und kreative Energie lieber für wichtigere Dinge, wie zum Beispiel die Handlung des Spiels oder wie du deine Gruppe am besten unterhalten kannst.“ (GRW)

„Du fragst dich vielleicht, wie schwierig die in dem Buch aufgeführten Begegnungen einzuordnen sind. Sind sie für Anfänger gedacht? Für fortgeschrittene Charaktere? Legenden?
Die Antwort lautet: Nichts davon! Die Begegnungen sind so geschaffen, dass sie die natürlich Hackordnung der Charaktere oder der Kreaturen widerspiegeln sollen. [...] Wenn die Spielercharaktere 40 Söldnerveteranen anheuern, macht es keinen Sinn, dass jede Gruppe von Banditen oder Orks exponentiell wächst, um sie zu besiegen“ (Fantasy-Kompendium)



« Letzte Änderung: 23.12.2014 | 13:26 von Vasant »

Offline 6

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Re: Geflügelte Worte der Regelbücher
« Antwort #4 am: 23.12.2014 | 08:19 »
Living Steel:
"We would have believed it was an accidental shooting if he hadn't changed magazines... TWICE."

(Okay. Nur ein Flavortext, aber der hat sich regelrecht in meine Gehirnwindungen eingebrannt. ;D)
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Joseph Joubert (1754 - 1824), französischer Moralist

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Re: Geflügelte Worte der Regelbücher
« Antwort #5 am: 23.12.2014 | 09:37 »
The Heart can ask for the character's death, but the Mistaken need not grant it. - Polaris.

Heart ist, wer den Charakter spielt. Mistaken ist, wer für den Charakter quasi SL ist.

Offline Horatio

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Re: Geflügelte Worte der Regelbücher
« Antwort #6 am: 23.12.2014 | 12:59 »
Hm.. top of my head:


Say Yes or Roll the dice!
(Dogs in the Vineyard)

Get to the Bangs!
(Sorcerer?)[/i]

Heroes go First! (hm.. unsicher.. Marvel Heroic Roleplaying? Ein FATE3 Regelwerk?)

If all else fails, send in the Ninjas!
(Spirit of the Century).[/b]

Gesagt, getan! (DSA2)
You see, it did not matter that setting canon and expected style was being broken,
as long as the characters in the story believed in their roles, the Story Guide believed in the consequences of any actions taken,
and the players believed in the story more than mere setting facts. Whatever the story would be in genre and message,
that would be revealed after the fact, not before.
- Eero Tuovinen: A Loveletter to a Story Gamer

Offline Iona

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Re: Geflügelte Worte der Regelbücher
« Antwort #7 am: 23.12.2014 | 14:50 »
Meine Lieblingsstelle aus Ars Magica 5th Edition hat Chiarina schon drin (Extreme Research Saga).

Itras By hat auch so eine Perle:

"The first exercise is quite simple. You only need the book, a black felt pen of medium size (preferably one which doesn't stain through the paper). Read the chapter about the city. Find one or two paragraphs you dislike. Put a big, black cross over these. That's it! Quite simply! But: P.S.: If you're borrowing this book at the library you might consider using a pencil instead."

Insbesondere die detaillierte Beschreibung der angeratenen Stiftauswahl hat mich zum Schmunzeln gebracht.
"If the legends are anything to go by, being a hero doesn't mean being perfect. Being a hero means overcoming imperfections to do good anyway." Lindsay Buroker - The Emporers Edge

Offline Skyrock

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Re: Geflügelte Worte der Regelbücher
« Antwort #8 am: 23.12.2014 | 15:43 »
Das Shadowrun-2-Kompendium (sicher in späteren Editionen recyclet) in seiner Auflistung von möglichen Motiven, warum ein feindlicher NSC einen gefangenen SC nicht umbringt:

"Der NSC will sich einfach nicht die Finger an jemandem wie dem SC schmutzig machen. Allerdings ist Rocco schon auf dem Weg hierher, und Rocco wäscht sich sowieso nie."
Aus der Höhle des Schwarzwaldschrates - Mein Rollenspielblog

Ein freier Mensch muss es ertragen können, dass seine Mitmenschen anders handeln und anders leben, als er es für richtig hält, und muss es sich abgewöhnen, sobald ihm etwas nicht gefällt, nach der Polizei zu rufen.
- Ludwig von Mises

Offline 6

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Re: Geflügelte Worte der Regelbücher
« Antwort #9 am: 23.12.2014 | 19:22 »
Toons:
- "Instant Water! Just add Water!"
- "When in Doubt, roll and shout!"
- "Illogical Logic" (Das ist die Regel nach der eine vollkommen unlogische Aktion funktioniert, wenn der Charakter den Smarts-Roll versemmelt. Der Charaker ist einfach zu doof um Gravitation zu verstehen und läuft in der Luft weiter.)
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Offline Isdariel

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Re: Geflügelte Worte der Regelbücher
« Antwort #10 am: 23.12.2014 | 21:36 »
Earthdawn 3: "Characters use the Seduction skill to convince members of their preferred sex to become romantically involved with them. In addition to making a successful Seduction Test, seduction requires convincing roleplaying."

alexandro

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Re: Geflügelte Worte der Regelbücher
« Antwort #11 am: 28.12.2014 | 17:26 »
Savage Worlds (1st edition): "When Dorothy's card comes up, bark at her like a rabid dog if she's sitting there babbling instead of doing something. And if she takes too long, skip her! Start counting down from five. That'll make her wet her bloomers or get her character moving in high gear."

Offline Chruschtschow

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Re: Geflügelte Worte der Regelbücher
« Antwort #12 am: 10.10.2015 | 00:17 »
Torchbearer
Seite 79:
Zitat
Conditional Failure Guidelines:
* Hungry and thirsty may be applied as the result of any failed test. Warrior needs food badly.
[...]
* For tests involving physical danger, apply the dead condition if the character already has the injured condition. Elf is about to die...

Und ein Mal wird sogar ganz genau gesagt, wer die SC denn sind:
Seite 108:
Zitat
Since they are a pair of quintessential murder hobos, their players [...] inquire innocently, "as we are getting pushed out of the room, can we rob the chieftain?"
« Letzte Änderung: 10.10.2015 | 00:35 von Chruschtschow »
Tolles Setting, würde ich aber mit Fate spielen. Und jeder Thread ist ein potentieller Fate-Thread. :d

Rollenspiel in und um Paderborn - Die Rollenspielergilde e.V. - www.rollenspiel-paderborn.de

Online 1of3

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Re: Geflügelte Worte der Regelbücher
« Antwort #13 am: 31.08.2016 | 12:12 »
The Heart may ask for its character's death, but the Mistaken need not grant it. - Polaris

Ucalegon

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Re: Geflügelte Worte der Regelbücher
« Antwort #14 am: 31.08.2016 | 12:38 »
Zitat
Slink away. You blew your wad and failed. The enemy is
now entrenched and unassailable. Roll up new characters
because these ones are too attached to their lives to
adequately perform their duties. They survive by harassing
citizens for smokes and spare change. They are losers.

- Hollowpoint, S. 55.

Zitat
Genocide is Painless
If the Occupation really wants to, it can end the game and
take over the island permanently in the very first scene. All
they have to do is force everybody into the scene and then kill
them all. [...]
If this actually happens to you, before you write me an irritated
email, consider this: whoever played the Occupation chose to
do it, knowing exactly how much fun it would be for the rest
of you. I didn’t make them! They made a calculated decision
that all that mattered in the game was taking firm control of
the island, and that cold-blooded massacre was an appropriate
price to pay for that.
See, there’s one more step to this process: activating Endgame
doesn’t let the Occupation skip Enforcement. If they want to
keep control of the island, they have to kill all the Natives and
then say that doing so followed the First Rule—that it was
an appropriate act for a “superior” people to do. Historically,
people who are willing to do that often win.

- Dog Eat Dog, S. 28f.

Zitat
Those books, and this game, are not about "teams" of "runners" loading up on tech from "MetalBookIV" or Min/Maxing every damage die and +2s out of guns/gear while marking in 40 boxes of damage. Fuck no.

These stories are about people, and sometimes machines that become people. They are about personal journeys, where characters seek goals, and the big questions when your stories and goals crash into each other.

- Remember Tomorrow, S. 41.

Zitat
Delta Green is not about guns.
Delta Green is not about a bug hunt.
Delta Green is not about understanding.
Delta Green is about the end.

The end of everything. Your family, everyone you
know, your country, all life on Earth. It’s about the
end of everything and your place in it. Because you’ll
end, too. That’s what the fear is about. That’s what
the game is about.

- Delta Green: Agent's Handbook, S. 6.





Ucalegon

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Re: Geflügelte Worte der Regelbücher
« Antwort #15 am: 31.08.2016 | 12:53 »
Zitat
Eventually, everyone leaves the Farm.

- The Farm, S. 1.

Offline Duck

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Re: Geflügelte Worte der Regelbücher
« Antwort #16 am: 28.12.2016 | 00:28 »
Capes (S. 8)
Zitat
Anyone who plays a roleplaying game believing that they have to choose between making serious, moving stories and having a fun, challenging game with clear-cut rules is missing the point of the medium. It's not this or that… it's this and that.


Fate-Handbuch (S. 122)
Zitat
Warum ist das Beschwören eigentlich so „sicher“ für die SC? Grundlegendes Spieldesign. Erstelle kein Magiesystem, in dem ein nützlicher Zauberspruch dich umbringen kann, wenn du erfolgreich bist. Das ist aus der Perspektive des „Realismus“ ein absolut vernünftiger Kontrollmechanismus, aber aus einer Spielperspektive ist es eine schlechte Idee.
« Letzte Änderung: 28.12.2016 | 00:34 von Duck »
A dungeon crawl is just a badly planned heist.
Tischrollenspiel ist der Marxismus der Unterhaltung.

vlyrr

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Re: Geflügelte Worte der Regelbücher
« Antwort #17 am: 28.12.2016 | 01:02 »
An den SL bezogen auf die SC gerichtet:
"Wenn Ihre Charaktere niemals verhandeln, sind auch hier Ihre Möglichkeiten im Rahmen der Kampagne begrenzt. Sie müssen ihnen die Vernunft mit Gewalt beibringen."

Oder:
"Das ist eine gewaltsame Technik, aber solche Spieler haben bereits gezeigt, dass sie nur wenig anderes als grobe Gewalt überhaupt verstehen."


Weitere pädagogische Tipps:
"Beispielweise wird der Pirat, der auch an Bord seinen Prunkharnisch  anbehält, wieder und wieder über Bord geworfen, als Denkzettel, warum Piraten für gewöhnlich nicht solch hinderliches Zeug tragen. Während er auf den Meeresboden gezerrt wird, hat er Zeit, über seine Fehler nachzudenken."

Ja, das war lange vor der Kuschel-Diktion wie sie heutzutage in Regelwerken zu finden ist. Damals war der SL noch der mächtige Dresseur der Spieler, und auf jeder Buchseite stand gefühlt zehnmal "nur mit Erlaubnis des SL".
Überall verstreut waren drakonische Strafen für "dumme" (sic!) Spieler.
Ja, damals sprach das Regelwerk wirklich davon, dass es dumme Spieler gäbe.
 
Die Beispiele sind aus Alles für den Kämpfer (AD&D 2nd), doch der Sprachgestus zieht sich durch alle Bücher dieses Spiels.
Erfrischend, wenn man es parallel zu FATE liest, und jetzt erinnere ich mich wieder daran, welches RPG mir den SL-Posten so richtig schmackhaft gemacht hatte.




Offline Duck

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Re: Geflügelte Worte der Regelbücher
« Antwort #18 am: 1.03.2017 | 22:40 »
Hollowpoint (S. 42)
Zitat
Once per conflict players may ask for support from the team. [...] Perhaps he suggests, "I am raining lead on the bad guys and using Bobby here as a human shield." Bobby’s player now has a choice. He can say okay or he can say, "Fuck That."

Edit: Noch mal Hollowpoint (S. 41)
Zitat
A character always has the option to flee the scene: tail between the legs, they can leave the conflict to the other agents. Everyone at the table may make clucking noises at them, but at least they are alive.
« Letzte Änderung: 11.03.2017 | 12:10 von Duck »
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Offline Duck

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Re: Geflügelte Worte der Regelbücher
« Antwort #19 am: 6.04.2017 | 00:50 »
Dungeon World (S. 157)
Zitat
The characters have rules to follow when they roll dice and take actions. The GM has rules to follow, too. You’ll be refereeing, adjudicating, and describing the world as you go—Dungeon World provides a framework to guide you in doing so.
This section isn’t about advice for the GM or optional tips and tricks on how best to play Dungeon World. It’s a section with procedures and rules for whoever takes on the role of GM.
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Offline nobody@home

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Re: Geflügelte Worte der Regelbücher
« Antwort #20 am: 6.04.2017 | 01:30 »
Atomic Robo -- The Roleplaying Game (S. 2)
Zitat
Y'know how you can watch a documentary about archaeology, and it's a bunch of university professors and grad students carefully brushing dust from rocks? And then they learn something very important about pottery? Meanwhile Indiana Jones is also an archaeologist, but mostly he runs around shooting bad guys and having car chases?
   Now apply the Indiana Jones model to every other field of study.
   That's Atomic Robo.

Offline KhornedBeef

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Re: Geflügelte Worte der Regelbücher
« Antwort #21 am: 6.04.2017 | 08:17 »
Ars Magica: Dies Irae, S. 124
Klingt ultra-macho für ein Rollenspiel über Magier :)

Und das "Acrion Science"-Zitat von Atomic Robo fand ich auch gut.
"For a man with a hammer, all problems start to look like nails. For a man with a sword, there are no problems, only challenges to be met with steel and faith."
Firepower, B&C Forum

Ich vergeige, also bin ich.

"Und Rollenspiel ist wie Pizza: auch schlecht noch recht beliebt." FirstOrkos Rap

Wer Fehler findet...soll sie verdammt nochmal nicht behalten, sondern mir Bescheid sagen, damit ich lernen und es besser machen kann.

Offline Little Indian #5

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Re: Geflügelte Worte der Regelbücher
« Antwort #22 am: 6.04.2017 | 10:06 »
Ich lese ja nicht oft Copyright-Vermerke, aber den hier fand ich sehr schön (aus "Ben Dunn's Ninja High School the Anima and Manga RPG"):

Zitat
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of the publisher. That said, if you’re doing it for personal use, knock yourself out. That’s not only allowed,
we encourage you to do it. For those working at a copy shop and not at all sure if this means the person
standing at your counter can make copies of this thing, they can. This is “express permission.” Carry on.
"I want to live forever or die trying." (Groucho Marx)

Offline nobody@home

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Re: Geflügelte Worte der Regelbücher
« Antwort #23 am: 6.04.2017 | 10:22 »
Ich lese ja nicht oft Copyright-Vermerke, aber den hier fand ich sehr schön (aus "Ben Dunn's Ninja High School the Anima and Manga RPG"):

Genau derselbe steht Wort für Wort auch im (englischen) Fate Core-Regelwerk (und die deutsche Fassung hat es entsprechend übersetzt und behalten). Da kennen sich gewisse Leute entweder, oder sie haben zumindest einen sehr ähnlichen Sinn für Humor. ;)

Offline Duck

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Re: Geflügelte Worte der Regelbücher
« Antwort #24 am: 4.05.2017 | 14:14 »
Paranoia - Red Clearance Edition (Player's Handbook) (S. 15)
Zitat
Sexuality is a different concern; heterosexual sex is treasonous, as it makes a mockery of the Computer’s extensive cloning facilities. The Computer has no official stance on homosexual activity due to a lack of programming on the matter, and treats it as a form of enthusiastic wrestling that is inadvisable when traitors may be nearby.
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