Wie schon gesagt: Schaden muss man auch noch machen.
Wenn du eh schon keinen vollen BAB hast, und dann auch noch mit Expertise oder Defensiv kämpfst, auf nem Level wo man sowieso schon mehrere Treffer pro Gegner braucht, wird das langsam mehr als iffy. Geschweige denn wenn man dann noch am Boden liegt und nochmal -4 bekommt.
Für meine Level 8 Nahkämpfer sehe ich das zwar durchaus genauso vor: wenn am Boden, dann Defensiv wieder aufstehen. Aber die machen auch mit jedem (95%) Angriff zuverlässig einen Gegner weg.
Wenn da ein 5.-Stufer schon mit einem einzelnen Gegner 4 Runden beschäftigt ist, sagen die Hobbos doch "Ist das langweilig, okay ihr 10 bleibt hier und die anderen 89 ziehen weiter."
Dass sie sich verhalten würden wie Zombies ist deine Prämisse, explizit nicht das was ich im Eingangsbeitrag mit "sie nutzen ihre Möglichkeiten" vorgegeben habe.
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Wasserstand GitP:
Noch ein paar interessante Ansätze gekommen, aber meistenteils für 3.5. Etwa, 1 Level "Ghost" draufzuklatschen -> Incorporeal -> Gegner können überhaupt nichts mehr dagegen machen. Dann braucht man nur noch genug Schaden, um sie rechtzeitig abzupflücken.
Ansonsten kamen ein paar Beispiele mit Spheres of Power, was freilich 3rd Party Material ist -- damit kenne ich mich nicht aus und kann es nicht nachvollziehen, aber damit scheint man auf Stufe 4 zuverlässig oneshotten zu können und dabei genug TempHP zu bekommen, um unbeschadet aus der Sache rauszukommen.
Naheliegend ist in 3.5 freilich auch ein Crusader mit Selbstheilung über Strikes; hab aber noch nicht ausgetüftelt welcher MinLevel da ausreichen würde.
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Da man bei den Playgroundern immer sehr exakt auf die Formulierung achten muss -- typische 3E-Krankheit -- habe ich da die Bedingungen so ausgetüftelt:
Ruleset: Your choice of 3.5 OR PF1 -- please specify which you are using, and please don't mix.
- Preferrably use Core races
- 3.5: Point Buy 32, none under 8
- PF: Point Buy 25, none under 8
For PF, please do not multiclass Hybrid classes with their "parent" classes.
No dumb Cheese like Pun-Pun. No Leadership, no pre-buffing from NPCs. You are alone.
You are equipped with 100% WBL for the level you pick. However, no more than 15% of this amount should be invested in consumables. (such as Wands)
Maximum Consumable use for this engagement: 1500GP. (fractional cost for wand charges expended)
Items as they are presented in the books - no custom items, but you can combine items for the usual +50% surcharge.
No partial-charged wands; and all consumables come at minimum caster level unless you make them yourself.
NOTE: The less Cheese you use, the more Style Points you get.
Likewise, extra Style points for NOT specializing on this task.
Scenario: a Warband of 100 marauders is approaching your village. Forget the militia, it's rubbish. You are the only one who stands in the raiders' way. You can engage the warband some distance away at a narrow where the passage is only 200ft wide.
Terrain: open grassy field. The grass is high enough to allow hiding when prone. Otherwise, no cover. Let's say the battleground is 200 ft wide, and 1000ft long.
Enemy stats: for both 3.5 and PF, use Pathfinder Hobgoblin. Attack +3, Damage 1d8+2 (melee), 1d8 (ranged), 17HP. AC 16, Fort +5, Ref +2, Will +1
Enemy Behaviour:
Initial formation: checkered square formation 100x100ft across, i.e. 10 rows of 10.
The enemy will fight you as long as you engage them, but will not be kited in a different direction. If you are not putting enough pressure on them, they will ignore you or split up and hustle on to the village, which they will reach within 15-20 minutes if you don't stop them. So just becoming impervious to their attacks isn't enough if you can't kill them fast enough.
They are all armed with longsword, shield, and longbow. Simply assume they have _enough_ arrows.
They do not have any special abilities, but may try to use combat maneuvers / special attacks if they see that as a promising approach, especially if they realize they can't hurt you with normal attacks.
Every round 8 of them will try to surround you and engage you in melee.
If you are Small or Medium-sized and remain standing/moving on the ground, we'll assume that 20 archers can see you and will shoot you every round, and the remainder suffers too much from Soft Cover afforded by their friends to reliably target your square. If an archer runs out of ammo, he lines up for melee.
If you are size Large or larger, or if you fly, or if you are mounted, every combatant will shoot at you (or your mount) as long as they can see you.
If you are prone, assume the archers cannot get a fix on you and won't shoot as long as there are other combatants in the way.
If they are hit with area spells, they will try to disperse and get more space between them. However, if they aren't aware of an imminent area attack, you may get 2 such spells in before they can scatter effectively.
Use statistical averages for Hits/Saves/Damage.
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Das würde ich gern noch um eine weitere Bedingung ergänzen: idealerweise sollte deine Strategie nicht in sich zusammenfallen, wenn die Ausgangsbedingungen minimal verändert werden, z.B. wenn 1/3 der Hobgoblins Hellebarden statt Langschwerter führen.