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"Haus Diedne"

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Toshi:
Ich möchte mir nun selber etwas basteln,
das zu meiner Saga passt...

Wie findet ihr folgende Idee:

+3 Vorzug: Diedne Magie
- Spontanzauber (ohne Ermüdung) geteilt durch 3 statt durch 5
- kann keine Zauber meistern
- Verwendete Technik gilt immer als Requisite
- Talent: Diedne Magie (Bonus zu Spontanzaubern NACHDEM geteilt wurde; Malus auf Laborarbeit, Formelmagie und Rituale)

Macht das die Magier zu gut, oder zu schlecht?
Ist +3 als Vorzug zu viel?

Selganor [n/a]:
Geteilt durch 3 ist nur unwesentlich schlechter als das geteilt durch 2 das jeder hat.

Nehmen wir mal jemanden der gerade so ausbildungsfaehig ist:
Int+Form+Technik=12 + Wurf 6 =18
/2 (mit Fatigue) = 9 (fast 2. Ordnung)
/3 ("Diedne") = 6 (1. Ordnung)
/5 (ohne Fatigue) =3.6 (Nichtmal 1. Ordnung)

Bei jemandem der besser ist (Total bei 24 + Wurf 6)=30
/2 = 15 (3. Ordnung)
/3 = 10 (2. Ordnung)
/5 = 6 (knapp ueber 1. Ordnung)

Der Bonus auf Spontanzauber NACHDEM geteilt wurde entspricht einem +2/3/5 (je nachdem wie viel geteilt wird) pro Punkt den du im Talent hast. Das ist schon arg viel.

Toshi:
Ja, ich fürchte auch das Talent (der als Ausgleich für das recht schwache '/3' dienen sollte) würde zu stark werden.

Ich denke ich bleibe erstmal bei dem ganz oben genannten link,
vor allem wenn das am ehesten dem offiziellen Kanon entspricht.
Und mal Bod Horse nerven wie sie das geregelt hat...

Ach, was ich vor kurzem noch gefunden/gelesen hatte und irgendwie zu dem Faden hier gehört...


--- Zitat von: Bad Horse am 17.10.2009 | 23:49 ---Nach Definition sind alle Götter außer dem monotheistischen Gott Feenwesen. Nicht nur die keltischen (bei denen das ja relativ nahe liegt), sondern auch die römischen und griechischen (also z.B. auch Hermes). Das Thema "nichtchristliche Gottheiten" wird im Tribunalsband zu Russland ("The Dragon and the Bear") relativ ausführlich behandelt, weil dort auch im Hochmittelalter noch waschechte Heiden herumliefen.
--- Ende Zitat ---

Darauf mal ein für mich sehr aufschlussreiches Zitat von der Project-Redcap Ars-Magica-FAQs Seite:

--- Zitat ---In Ars Magica, are the pagan gods Magical, Faerie, or what?

There is plenty of confusion on this matter because the answer has changed over the lifetime of the Ars Magica line. At various times, different supplements have stated or hinted that the pagan gods were magical beings (2nd Edition), powerful faeries (4th Edition), or even demons (3rd Edition Tribunal books).

In ArM5, most of the pagan gods are powerful faeries, but there may be the occasional magical being mixed in. ArM5 draws the distinction between the Magical and Faerie Realms differently than did previous editions.

The ArM5 rule book doesn't explicitly say whether pagan gods are faeries, but it does give guidance on how to classify supernatural creatures:

"Faeries are creatures drawn in some way from the imagination of the human race." (p. 187).
"The Magic realm encompasses a wide range of spirits. ... [Magic] spirits include spirits of natural places and natural phenomena." (p. 184)
"[A]ny creature that is powerful, alien, and indifferent to human beings is part of the Magic realm." (p. 184).
Page 184 goes on to note that a few magical spirits were once human and have become a part of the Magic realm; some believe the Greek god Hermes falls into this category.
The Ars Magica Line Editor has offered some further clarification:

The ArM5 distinction is that Faerie is fundamentally concerned with humanity, while Magic fundamentally doesn't care. Since most pagan gods are concerned with humanity, they are mostly Faerie. Nature tends to be Magic rather than Faerie in ArM5; the distinction is definitely not the same as it was in ArM4 and earlier. Mind you, the problem with the earlier distinction is that it was deeply unclear what the distinction *was*, and over time just about everything got dumped into Faerie.

- David Chart, Berkeley Ars Magica List, 29 September 2005.

Bear in mind that faeries are not the only things that care about humans. Divine and Infernal beings certainly care, too. It is more correct to say that magical creatures are the only supernatural beings that don't care about humans. Yet the Faerie realm is unique in that it somehow draws its existence or power from human imagination. The Divine, Infernal, and Magic realms would go on existing if there were no humans at all.

So, the pagan gods are officially classed as Faerie because they have a close relationship with humans. The god Hermes might be an exception, as a human who has gained immortality and become a Magic spirit. Pagans in Mythic Europe worshipped gods, not Realms, so it is possible that each pantheon may have contained a mix of both Faerie and Magical beings.

All of this raises the question, to which Realm should a supernatural being belong? It's pretty clear that shoemaker's elves would be faeries and beasts of virtue would be magical, but there are grey areas like nymphs. A nymph is a nature spirit, but if you've read any Greek or Roman mythology, you will see that nymphs often have a lot of interest in humans (and vice versa). A useful question might be, is a nymph more like some kind of elemental spirit, or more like a very minor goddess?

One thing is clear: just because an older-edition sourcebook says a particular creature is magical or faerie, does not mean that this is still true in Fifth Edition. Until the relevant Realms of Power books come out (one can presume they will shed more light on the matter), it is best to make one's own best judgement based on the ArM5 Realms chapter.
--- Ende Zitat ---

Bad Horse:
Cool... ich bin ein Ars4-Fangirl und kann mit Ars5 nicht viel anfangen - nicht, weil es von der Qualität schlecht ist, sondern weil ich es ausnehmend schwierig finde, Charaktere "umzuschreiben" und ich laufende Kampagnen auch nicht abbrechen will.

Aber mal vielen Dank für das Zitat!  ;)

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