Divinity (http://rpg.drivethrustuff.com/product_info.php?products_id=24395&language=de&it=1&filters=0_0_0_0&manufacturers_id=645&)
Da spielt man in der Gruppe ein Pantheon von Göttern und muss seine Anhänger hüten und pflegen um selbst Einflussreich und mächtig zu sein.
Man hat keine Omnipotenz, aber es gibt 10 Bereiche, wo man Einfluss kaufen kann:
Avatar,
Battle,
Creation,
Destruction,
Knowledge,
Pathos,
Sensory,
Spatial,
Temporal,
Transformation
Jede dieser Powerbereiche hat 10 Stufen.
Ich zitiere mal hier Creation:
Creation:
The basis premise of creation is the ability to draw something from nothing. This can entail making organic or inorganic material. It also involves creating things that are dead and things that are alive. This power does not involve creating emotion or ideas. This power only deals with the tangible. The creation cannot create finished items because Transformation takes care of turning ordinary materials into finished items.
Divinities can make whatever amount of life or material they wish. They have to be willing to pay the price, which may consist of will points, ambient glory, favors, etc.
1. Minor Creation:
The Divinity can create single-celled organisms or any material (1 kg) composed of only one substance.
2. Improved Minor Creation:
With this level of creative power, they can create multi-cell microscopic organism or elements that consist
of two basic elements.
3. Medium Creation:
The Divinity can now create plant life (non-wood) and alloys.
4. Improved Medium Creation:
The Divinity can create any non-sentient plant life and The Divinity can make any non-magical substance that already exists in the Omniverse.
5. Advanced Creation:
The Divinity can create non-sentient invertebrates and cartilaginous sea life.
6. Expert Creation:
The Divinity can create vertebrates and non-magical substances that only sentient mortals can make.
7. Sentient and Special Ability Creation:
The Divinity can grant sentience to their creations and give them natural special abilities. The Divinity can also create items with special abilities that occur elsewhere in nature. I.e. the Divinity can make a substance like gold but as hard as steel, while keeping all other properties of the metal the same.
8. Planar creation:
The Divinity can fill a one thousand square mile plane with all the life and materials created via level seven or
lower powers. The time to create this area is instantaneous.
9. Magic:
This power allows sentient mortals to practice magic and for the creation of non-sentient life with special abilities. The Divinity can create a 100000 square mile plane filled with life.
10. Life giver:
The Divinity can create a single planet with the flora and fauna of The Divinity's choice. The flora and fauna they
create are as complex or as simple as the creator wishes. The planet cannot exceed the size of the Earth. The Divinity can add any basic elements or alloys to the planet. The time it takes to create is instantaneous. The Divinity cannot grant life forms knowledge.
Mortals can be intelligent and learn on their own. The Divinity would need other powers to speed up the learning process for mortals.
Neben Powers gibt es noch Skills und Lores. In jedem der drei Bereiche hat man 10 Punkte, keins darf beim Start über 6 sein.
Es gibt einen kleinen Abenteuerband für das Setting/System und der Hauptkonflikt ist Pantheon gegen Pantheon. Dabei geht man davon aus, dass die bösen Götter ihre Anhänger bluten und leiden lassen und das heimische Pantheon für Liebe und Gerechtigkeit steht ;)
Grundsätzlich kann das Spiel in Divinity dort anfangen, wo die Sagen und Legenden anderer Spiele aufhören (Und dann stieg er zum Halbgott auf...).
Das Regelwerk gibt aber kein festes Omniverse (aka Setting) vor, sondern spielt ein wenig mit verschiedenen Vorstellungen.
Die Vorstellung dass alle Divinities Brüder und Schwestern sind, die alle von einem Obergöttlichen Päarchen abstammen ist genauso valide, als dass es in jedem Lebewesen drin steckt, getreu dem Motto "Der Göttliche Funke ist überall!".
In einem Nebensatz wird auch die Möglichkeit genannt, dass es die göttliche Maschine gibt, welche für die ganzen Kräfte zuständig ist und das Göttlichkeit nur eine Frage von Systaxverständnis ist.
Ich mach es kurz, der Hintergrund ist Gruppensache.
Ähnlich sieht es mit der Core Story aus. Bei Shadowrun weiss man was man spielt und auch wieso, bei Divinity sieht es eigentlich nach einer Populus umsetzung fürs P&P aus.
So lange man deine Anhänger an dich glauben, erzeugen die Glory für dich, das benutzt wird um deine Fertigkeiten als Divinity zu steigern.
Aber da kommen die anderen Bücher der Reihe ins Spiel. Diese Ziellosigkeit ist wohl Design gewesen, den es gibt auch Publikationen die sich weiter mit den Heimatebenen der Götter beschäftigen, andere führen mögliche Bedrohungen ein und eins beschäftigt sich nur mit möglichen Abenteuerideen.
Hier mal ein Beispiel aus Divine Quests, den "Abenteuerband"
1. Celebration Time
A nation is celebrating a festival which only takes place once every five years. Mortals perform various plays,
fight in ritual combat, and do other things to gain glory for their god. It can be a great opportunity for the godling
PCs to gain ambient glory or to gain followers. They can also make foes look incompetent and weak.
There might be rivals at the festival who wish to stop or discredit the PC godlings or their worshipers. They
might just want to engage in some friendly wagering on the games. Or, perhaps they plan on challenging the PCs
or their champions to a contest.
9. Falsehood
False prophets have declared the existence of new gods.
The miracles they perform are true but the PCs do not know who is “sponsoring” the prophets. The miracles match the portfolio of old foes who were defeated in the past. Are old enemies hiding under another name to avoid detection, or has another group of gods revealed their presence to the world?
50. Nectar of the Gods
Ambrosia is considered a great delicacy by the gods.
Mortals are the only ones who can create it, but they can only do so without direct knowledge that they have created it. If they find out that they can create Ambrosia, then they lose the ability to make it. The gods cannotuse any sort of divination to find out this answer. They are hosting the arrival of another pantheon and are out of Ambrosia. How will they be able to gather some in time for the negotiations?
What efforts will they make to both protect the mortals and keep the secret of Ambrosia out of their hands?
Der gesamte Text steht übrigens unter einer Lizenz die einem freies Kopieren des Textes erlaubt, nur die Bilder sind Tabu.
RPG.net hat auch eine Review (http://www.rpg.net/reviews/archive/12/12752.phtml)die etwas auf den Aufbau des PDFs eingeht.