Naja, das ist halt das Beispiel aus dem Regelwerk, entsprechend scheint mir diese Beliebigkeit offiziell...
Strange, hat auf mich nie so gewirkt...
"Whether or not a particular Attribute is
appropriate for defense depends on the nature
of the attack, the narrative approach taken by
the defending player and the Judge’s ruling on
the matter."
"PHYSICAL ATTACKS
In most cases, characters can defend against
physical attacks with Composure, Fortitude or
Reaction (see page 29)."
"Defending with Composure: There are
two situations in which characters may roll
their Composure to defend. First, characters
may roll their Composure to remain calm when
facing an opponent’s attack. A successful roll
does
not necessarily mean they escaped harm,
but rather that their courage held up in the
face of the attack and that the wounds they
suffered are minimal. Second, characters may
face opponents trying to seduce, scare, anger,
sadden or otherwise strike at them
emotionally; it is common to defend against
these types of attacks with Composure, though
not necessarily the only way."
D.h. grundsätzlich gibt es nur recht wenige Situationen, in denen man mit Composure gegen physische Angriffe bestehen kann - und wenn, dann meist nur sehr kurz. Das System nutzt überwiegend auch für Superhelden ganz irdische Taktiken wie Ausweichen, Parieren, Rüstungen, etc. wenn es um Angriffe körperlicher Art geht - und Adaptionen in Settings wie bei Search&Destroy oder Extreme Earth wirken auch nicht sehr fluffy bunny kuschelig auf mich --- aber jedem Tierchen sein Pläsierchen