So, Butter vom Fisch: "The Veil" lässt relativ viel Freiheit, was die Ausgestaltung des Settings angeht: Das einzige, was wirklich gesetzt ist, ist eine "mixed" oder "augmented reality" - da kommt der "Veil" ins Spiel. Für einen One-Shot würde ich das aber etwas stärker vorher festzurren wollen. Ich hatte ursprünglich vor, euch aus den Szenarien in "The Veil: Cascade" wählen zu lassen; im Moment lacht mich aber der "Quickstart" für Cascade an, da das schon relativ weit vorbereitet ist und mir das Szenario ganz gut gefällt.
The world grows older. It creaks and groans with the weight of humanity pressed upon it.
Neurochips permanently melded to human brains allow mankind to walk in a constant and pervasive hybrid reality where the digital is just as real as the physical by way of Neurochips —permanently melded to their brains. New forms of crime threaten the very minds of humanity, as well as its current way of life.
A highly experimental new form of technology is turned to in desperation, the ability to decant the digital human mind into bodies devoid of a consciousness. Synthetic and organic bodies are manufactured to meet the growing demand as the natural born bodies we have today dwindle. Instead of bodies, they are referred to as Slacks. They are mere sleeves and shells that a decanted human consciousness can be placed into, provided the wearer has enough Cred. Scientists developed technologies to reconstruct digital minds from now antiquated Neurochips, allowing for humanity's past to be brought into the future.
Agencies began appropriating the technology to download and recruit these people in order to combat cutting edge forms of cybercrime that began to mimic the same patterns of warfare in the past. As tech to decant a human mind was leaked and spread like a virus, the ghosts of the old world are being brought into the future by both sides of the conflict.
Reviving victims of crime allows the imprisonment of those individuals who break the law. They are forced into digital constructs named Caches, instead of physical prisons. Regulation and the law fail to keep up with new applications of the technology. Imprisonment means losing your Slack, appropriated by the system that imprisons them. When taken off a Cache, you get whatever Slack is chosen for you by them. Civil unrest continues to grow. Then, a short time after these minds are brought into the future via this reconstruction technology and are reintegrated into society, the glitch is discovered.
This glitch, this defect, erases swaths of memories from these individuals. There is a growing tension in the city as more and more incidents of the glitch occur. People worry those with the glitch will have even more negative side effects. Some in society, fearing the spread of a glitch that robs individuals of memories and sense of self, begin to rebel. Now these people that are feared are referred to more and more as only one thing: Glitches. And you are one of them.
Die Inspirationen für dieses "Untersetting" von the Veil liegen recht deutlich bei Altered Carbon und Ghost in the Shell. Nach der Drivethru-Seite des Quickstarts fährt das Szenario etwas mehr auf Schienen als the Veil an sich oder PBTA im Allgemeinen. Ich habe die Regelwerke aber hier, und würde das u.U. noch etwas ausbauen/umgestalten, sodass das Szenario mir gefällt und keine wichtigen Aspekte des Systems unter den Tisch fallen.
Findet irgendjemand das Quickstart-Setting gar nicht ansprechend? Dann können wir auch nochmal bei den anderen Szenarien reinschauen, oder selbst etwas basteln, ist halt erheblich mehr Aufwand.
Eine wichtige Frage noch: Der Quickstart enthält 5 fertige Beispielcharaktere. Ihr könnt die verteilen und mit denen spielen, wir können diese aber auch alle oder teilweise durch neu erstellte Charaktere ersetzen; das würde ich aber auf jeden Fall im Vorfeld des Spieltermins machen wollen. Wie steht ihr dazu?
Ich schicke euch per PM einen Zugang zu einer spoilerfreien Version des Quickstarts (der Quickstart ist kostenlos, enthält aber auch das Setup für den Spielleiter). Ihr müsst das nicht im Detail durchlesen, aber am Ende des Dokuments findet ihr auch die vorgefertigen Charaktere.