Jo habs mir angehört. Irgendwie findet ja alles Zustimmung im Playtest.....
Ich hoffe sie sind etwas schlauer als sie sich im Video darstellen und können Filtern das vieles auch einfach Interessant und Positiv gesehen wird weil es "Neu" ist.
Oder die berechtigte Kritik an einigen Punkten wird durch eine riesige Zahl von Jubelpersern verzerrt?
Die schlechtesten Sachen bei der ersten Umfrage sind im 60% Bereich gelandet.
Zusammengefasst wie sie Zustimmung gewichten:
Unter 40% - Es ist so schlecht das es im Müll landet.
50% Bereich - wird vermutlich nicht umgesetzt selbst mit Überarbeitungen, es wir was neues versucht.
60% Bereich - Gilt als Rettbar, es gibt Interesse an diesem Punkt aber es benötigt noch Überarbeitung damit es bei mehr Spielern gut ankommt.
70% oder mehr - ist ihr Ziel bei jedem Punkt. Bedeutet sie basteln nur noch etwas dran rum oder fein Tunen es, aber im großen und ganzen bleibt es so.
80% oder mehr - Die Spieler wollen genau das, es wird nur geändert wenn es mit anderen Dingen kollidiert oder aus balance gründen.
Interessant ist noch das alles was im Playtest nicht auftaucht wohl gar nicht geändert wird. (da wir nicht wissen wie viele und mit was noch kommen hilft das natürlich auch nicht weiter)
Auch der punkt mit dem "Mother may I" die sie reduzieren wollen ist zumindest ne gute Sache in meinen Augen. Also sprich Klassen features die nur funktionieren wenn der Spielleiter sie mitträgt.
Unter dem Video hat auch jemand die Stichpunkte noch mal aufgelistet ich poste sie mal hier hin:
Survey Results
1. Almost everything scored really high
2. Highest Scoring thing: Feats from Backgrounds at Level 1
3. Lowest Scoring thing: Highly Experimental "D20 Test" Rules where 1 is always a fail and 20 is always a success
4. Other low scoring (60% range) things: New Dragonborn and Ardling
5. Next UA has new versions of the Dragonborn and Ardling (Dragonborn specifically getting Breath Weapon changes)
6. Clarification that UA Dragonborn race can be played alongside other existing Dragonborn races, they don't replace anything
Upcoming UA stuff
7. Next UA will include "A new version of the Cleric" (Last UA drop was very large, this one will be small, then they're going back to big ones. Will be followed by the other members of the Priest group, the Druid and Paladin)
8. Warrior group will also include new Weapon options for certain types of characters ("whole new ways to use weapons")
9. New "Home Base" rules, recurring downtime rules, called the "Bastion" system
10. Eldritch Blast has not been removed, but it doesn't exist on any of the new spell lists. More info when the Warlock arrives.
11. Removal of the Thief's access to "Use an Object" with Cunning Action was intentional. It's a mechanic they refer to as a "Mother May I" mechanic, which depends heavily on DM approval or buy-in to function properly, and could be frustrating or unsatisfying, or slow down the game, and create an endless stream of questions regarding specific use cases. This is part of a larger effort to clarify rules. May return with some changes.
12. On GWM/SS changes: The penalty to accuracy was too small, especially at high levels, to justify that large of a damage bonus. They want the Warrior class to rely on their Class Features (new weapon options are mentioned) to increase their damage output. They don't want any one feat to feel mandatory in order to do a significant amount of damage.
13. Some "juicy" stuff coming for Warrior group for dealing damage.
14. From the video description: "The document on December 1st is the third in a series of Unearthed Arcana articles that present material designed for the next version of the Player’s Handbook". Looks like new UA drops tomorrow?
15: Late edit: They're going to do 4 subclasses for each of the 12 classes (no Artificer).