Autor Thema: [PDQ#] Schwertkämpfer und Gelehrte: Wuxia-Adaption für PDQ#  (Gelesen 28951 mal)

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Offline Nocturama

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Eigentlich wollte ich erst ein Probespiel abwarten, aber es ist wohl besser, meine derzeitige Motivation zu nutzen und an einer Wuxia-Adaption für PDQ# zu basteln. An sich sollte das nicht so sehr schwer sein, denn der Crunch ist fast 1:1 nutzbar. Schwerer ist es, ein passendes Setting zu erstellen. Ich habe vor, zwei getrennte Settings zur Tang-Zeit zu basteln: eins praktisch ohne fantastische Einschläge (mal abgesehen von Wuxia-Superkräften) im Stile der „Drei Reiche“ oder der „Räuber vom Liangshan-Moor“ und ein richtig fantastisches im Stil der „Reise nach dem Westen“ oder der „Metamorphosen der Götter“. Inklusive des Pfirsichgartens der Königinmutter des Westens, größenskalierbarer Kampfstäbe und natürlich Drachen. Dafür muss für die Magie noch ein bisschen mehr erweitert werden, was ich mir für später aufhebe.
Vielleicht noch etwas dazwischen? Geister ja, Daoistische Superkräfte ja,  Affenkönig nein, Drachen nein. „Chinese Ghost Story“ ist etwa dort angesiedelt.
Die Tang-Zeit war ein Goldenes Zeitalter in China, hat aber mit der Regierungszeit der einzigen chinesischen Kaiserin Wu Zetian und dem Aufstand von An Lushan genug Zündstoff. Und wem das nicht reicht, der kann immer noch gegen Ende der Dynastie spielen. Alles zerfällt, aber die Erinnerung an das Goldene Zeitalter ist noch da. Insgesamt soll es aber kein historisches Setting werden – na ja, irgendwie schon, aber ob die Kaiserin jetzt alleine mit Männern sprechen durfte, es Nudelsuppenrestaurants auf der Straße gab oder wie genau sich welcher Barbarenstamm angezogen hat, wird nach Gusto entschieden. Bei jedem Furz recherchieren zu müssen, geht einfach nicht. Ich orientiere mich sowieso größtenteils an Wuxia-Fernsehserien, die sicherlich alles andere als historisch akkurat sind.
Abgesehen davon habe ich mich entschlossen, das ganze mal in english zu probieren, zwecks größerer Verbreitung. Da ich aber meinen letzten englischen Text vor ein paar Jahren geschrieben habe, mache ich es mir damit nur unnötig schwer :P

Vorläufige To-Do-Liste (Reihenfolge beliebig und wird nach „was brauche ich“ und „worauf habe ich Lust“ abgearbeitet:

-   Umbenennen einiger Begriffe, um sie weniger Mantel-und-Degenhaft zu machen
-   neue Beispiel-Fortes/aussortieren unpassender Fortes
-   neue Beispiel-Techniques/aussortieren unpassender Techniques
-   Massenkampf-Regeln: Will man in Richtung der „Drei Reiche“ gehen, kommt man da nicht rum. Epische Schlachten und geschickte Taktik im Stile von „Red Cliff“ oder „Battle of Wits“ hätte ich gerne dabei.
-   Magie: Weniger krasse Effekte kann ich sicher in Richtung „S7S“ modellieren. Was darüber hinausgeht, muss ich mir noch überlegen (mehr „Truth and Justice“? Aber das finde ich auch nicht ideal gelöst…). Ist aber noch nicht so dringend, erstmal soll ein Nicht-magisches Setting her.
-   Weitere „Extra Duel Tweaks“
-   Setting-Infos, Wuxia-Fluff, Glossar (soll ja was helfen, wenn man Chinesisch kann) und waswas werde ich nach und nach notieren.

Kommentare, Hilfe und Mitarbeit sind natürlich höchst willkommen. Mitspieler in meiner Proberunde auch ;)
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Offline Nocturama

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Zusätzliche Fortes:

The following Fortes are examples of fitting Wuxia fortes. Their penumbra can, of course, be modified according to your needs. 

Wushu

“Wushu” simply means “The Art of Fighting”. But in this game, it is so much more. In the hands of a real Wuxia-hero, anything changes into a weapon, be it swords, bows, fans, or chicken legs. Often, their hands are the most deadly weapon of all.
But Wushu goes beyond a universal combat training. Anybody trained in Wushu can jump walls in a single leap and fight while balancing on the smallest of spaces. They can intuitively judge an enemy’s combat strength, make their own “Inner Strength” known to intimidate or awe others (both are Flashy Challenges using the Wushu forte) and use the same “Inner Strength” to lessen the effects of deadly poisons and sickness (simply meaning that the Wushu forte’s bonus can be applied to Challenge rolls against poison or sickness).
How strong these quasi-mystic abilities are, should be discussed in advance: While some Wuxia heroes can easily float off one storey buildings, others slide down sheer cliffs without breaking a sweat.
Normally, every Wuxia PC should possess the Wushu forte. It is the difference between a common soldier and a wandering Xiake, between a pickpocket and a Flying Thief. Without it, they’ll be only half as awesome in a fight – and come on, why play Wuxia if you don’t want some Wire Fu?
Wushu is normally not encompassed in other fortes. Exceptions are the Xiake-forte, membership in Buddhist or Daoist sects, where everybody is taught Wushu, in combat schools or clans, or students of a specific master (e.g. “Monk of the Monastery on Small-Forrest Mountain”, “Member of the School of the Myriad Swords”, “Student of Mistress Tiandao”).

Xiake

A “Chinese knight-errant”, the Xiake is a member of the Jianghu, a wandering fighter, setting wrongs right. Apart from Wushu (without Wushu no Xiake), Xiakes know how to survive in the wilderness and are familiar with the world of the Jianghu. Xiakes have a strong sense of morality and often a reputation to uphold. Both might be fitting foibles.

Performer

A professional performer can act, is proficient in face-painting, music, dance, singing and acrobatics. Most plays contain several of those elements.
Actors or performers are generally considered to have rather loose morals. Even worse, some people read “perfomer” as a synonym for “prostitute” and treat them accordingly. From Empress Wu’s reign onward, only male actors are allowed on stage, while most singers and dancers are female. This also led to a rise of female impersonators.

Medicine

Acupuncture, herbal medicine, the properties of food, diagnosing and treating illness or injury, knowledge of poisons and a profound knowledge of the human body, also usable to cause damage, are all part of the Medicine forte.
A character trained in medicine can use a Style Dice to grant another character the benefit of the Second Wind.

Scholar


Waving a sword is well and good, but in the eyes of the Confucian society, knowledge is much more important. The power of the country lies in the hand of the officials, and you become an official by passing the imperial exams, which in turn is only possibly through a solid education. Scholars are versed in all kinds of knowledge: the Confucian classics, history, mathematics, geography and nature. They can compose essays in fine calligraphy, write poems, discuss ethics and play musical instruments.
Many scholars, as the famous poet Li Bai, were also fighters, but that aspect is not a part of the Scholar forte.

Officer

A high-ranking soldier might not necessarily possess the additional powers granted by the Wushu forte, but he has the advantages of having studied Sun Zi and Sun Bin (the most famous strategists of former times) social prestige and connections to the military or even the court.

Official

Some officials gain their post through the imperial examinations, while some might be appointed by the emperor himself or, in less ethical times, buy their office. Meaning, some officials are great scholars, others are greatly corrupt. In general, official know how to run a yamen or be a judge, about the practical sides of laws and ethics, have social prestige and connections to other officials. Depending on their post, an official can also have detective- or police skills, like the famous judge Di.

Buddhist Monk

A Buddhist monk is studied in sutras, meditation and the knowledge of buddhas, arhats and bodhisattvas. In a fantastic setting, they might also be able to influence and exorcise demons and ghosts. Depending on your setting, all monks might know some martial arts.
Buddhist monks are subject to a strict code of conduct: They are not allowed to eat meat, drink alcohol, have sexual intercourse or possess wealth. Wuxia monks, on the other hand, tend to be a bit less strict, especially when it comes to drinking.

Daoist Priest/Monk

Besides the obvious knowledge of daoist rituals, gods and philosophy, a daoist priest also has a solid understanding of the supernatural and how to deal with it, like writing charms against ghosts and monsters and exorcising them.
Daoists might possess some abilities in alchemy as well, soothsaying or even sexual practices to strengthen the Qi (works the same as the medicine forte, but you have to, well, you know).
Note that there is a difference between daoist philosophy and daoist religion: While daoist philosophy deals with concepts like the “Way”, the dao, or how to act through not-acting, daoist folk-religion focuses on spirits, soothsaying and attaining immortality.

Courtesan

Ah, what would a scholar and beauty story be without the beauty? A high-ranking courtesan in the Tang dynasty could choose her customers freely, who brought her precious gifts and fought for her favour. The downside was that a courtesan still wasn’t free. She had to buy her way to freedom – or just flee and become part of the Jianghu.
Seduction, beautification, singing, dancing, music and etiquette are all part of the courtesan forte, as might be political power through influential friends.
Courtesans can be male or female.

Named Weapon

Many Wuxia heros feature special weapons like the “Green Dragon Axe” or the “Golden Serpent Sword”. Of course, these Fortes can be combined with the Wushu forte in a fight. Like temporary fortes, Named Weapons can be stolen or squandered, and when disarmed, the forte can not be used actively, but can still absorb damage.


Kommentar: Relativ ausführlich erklärt, weil die meisten Spieler vermutlich nicht so firm mit Wuxia oder China im allgemeinen sind. Das meiste ist Standard, nur die Wushu- und die Medicine-Forte nicht.
Wushu ist aus der Frage entstanden, wie ich mit Wuxia-Superkräften umgehen soll. Mooks können in der Regel nicht einfach auf Hausdächer springen. Folgende Varianten sind mir eingefallen:
- Jeder SC kann das, ebenso NSC über dem Mook-Level. Problematisch, weil es auch NSC geben soll, die überhaupt nicht kämpfen können. Solche Charaktere können in der Regel genauso wenig auf Hausdächer hüpfen wie Mooks. Abgesehen davon will ich einen crunchigen Unterbau und kein vages „das kannst du halt“.
- Spezielle Fortes nur dafür: Nee, zu kompliziert. Superkräfte hängen außerdem im Quellenmaterial immer mit den Kampffähigkeiten eines Charakters zusammen.
- Und natürlich meine jetzige Regelung per Wushu-Forte
Medicine kam hinzu, weil der weise Arzt kein seltener Charakter in der einschlägigen Literatur ist. Chinesische Ärzte haben oft einiges drauf. Und einen Arzt zu spielen, der nicht auch etwas heilen kann, ist ein wenig unbefriedigend. Die Second Wind-Regelung kam mir bisher am besten vor, ich lasse mir aber auch gerne Alternativen vorschlagen.
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Offline Laivindil

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Shiny Idee!  :d, ich denke, das wird ganz wunderbar klappen.

Das Vordringlichste wird sein, dass Du Dir klar wirst, was in Deinem Setting gehen soll und was nicht. Das Regelwerk dann anzupassen wird ein Leichtes werden!

Offline Joerg.D

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Was hältst Du von einem kooperativen Weltenerschaffen wie in Phi Halbes Dawn of Worlds oder beim City System?

Vormittags spielen ist am WE nicht so das Problem bei mir, wenn es denn nicht mit den Nachmittagsrunden ab 14-15 Uhr aneinander rasselt.

Wollte damit Interesse anmelden.
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Offline Laivindil

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- Und natürlich meine jetzige Regelung per Wushu-Forte
Medicine kam hinzu, weil der weise Arzt kein seltener Charakter in der einschlägigen Literatur ist. Chinesische Ärzte haben oft einiges drauf. Und einen Arzt zu spielen, der nicht auch etwas heilen kann, ist ein wenig unbefriedigend. Die Second Wind-Regelung kam mir bisher am besten vor, ich lasse mir aber auch gerne Alternativen vorschlagen.

Zweite Luft geht ja immer (einmal pro Szene)
Wenn jemand Erste Hilfe als Stärke hätte, würde ich das als Teamwork-Bonus auf die 2. Luft des Verletzten werten.
Ein echter Heiler ... aus dem Bauch heraus geschätzt: er kann 2W6+MOD Wunden bei dem Verletzten heilen, sozusagen alles, was sein Wurf her gibt. Wenn das zuviel ist, dann 2W6+MOD-Schwierigkeit. Aber ich würd's erst mal ohne ausprobieren.
Ansonsten sollte er vielleicht auch Alchemie können (siehe S7S p.80, p.142); Heiltränke als Bonus auf 2. Luft, wie bei 1. Hilfe.
Das nutzt alles schon bekannte Mechaniken, ich mag so'was.

Offline Nocturama

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Zitat
Shiny Idee!  thumbsup, ich denke, das wird ganz wunderbar klappen.

Das hoffe ich doch - ich brauche unbedingt ein ordentliches Wuxia-System. Qin hat mich in der Richtung nicht so richtig befriedigt  :P

Zitat
Das Vordringlichste wird sein, dass Du Dir klar wirst, was in Deinem Setting gehen soll und was nicht. Das Regelwerk dann anzupassen wird ein Leichtes werden!

Ja, da muss ich noch etwas in mich gehen. Wahrscheinlich muss ich erst einmal ausformulieren, was Wuxia für mich eigentlich alles beinhaltet. Nicht-Fantasy ist so leicht gesagt: Bei Wuxia gehen ja eine Menge Sachen, die ganz eindeutig fantastisch sind. Für's erste reicht mir ein Setting ohne Götter und Geister, nur mit besagten Wuxia-Superkräften. Allerdings lässt sich ein Qin-artiger Magiebereich mit Sicherheit schnell antackern.

Zitat
Was hältst Du von einem kooperativen Weltenerschaffen wie in Phi Halbes Dawn of Worlds oder beim City System

Leider kenne ich die beiden Systeme so gut wie gar nicht, deshalb kann ich schwer etwas dazu sagen... An sich hat eine kooperative Welterschaffung den Vorteil, dass die Spieler nicht fragen müssen, was geht und was nicht. Das kann gerade bei einem unbekannten Genre nützlich sein. Andererseits kann auch genau das ein Problem sein: Wenn man nicht genau weiß, was eigentlich Wuxia ausmacht, ist es sicher schwer, da was zusammenzubauen.
Ausprobieren würde ich's gerne mal, bastele aber derweil schon mal weiter  ;)

Zitat
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Gerne, den genauen Termin würde ich dann im Spielerbörse-Thread besprechen (und ich hoffe, ich kriege vor Nervösität beim Leiten noch ein Wort raus, wenn der anspruchsvolle Jörg mitspielt  :D).
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Online Jiba

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Kurze Idee...
Könnte man das "Springen auf Häuserdächer" oder "Durch die Luft fliegen" oder sowas nicht vielleicht über Techniken regeln?
Engel – ein neues Kapitel enthüllt sich.

“Es ist wichtig zu beachten, dass es viele verschiedene Arten von Rollenspielern gibt, die unterschiedliche Vorlieben und Perspektiven haben. Es ist wichtig, dass alle Spieler respektvoll miteinander umgehen und dass keine Gruppe von Spielern das Recht hat, andere auszuschließen oder ihnen vorzuschreiben, wie sie spielen sollen.“ – Hofrat Settembrini

Offline Laivindil

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Nein, denn Techniken in PDQ sind im weitesten Sinn situative Boni, und sagen bewusst nichts über Fähigkeiten / Talente des Char aus. Sie dazu zu nutzen würde eine PDQ-Kernmechanik ändern.

Offline Joerg.D

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Wenn ich es richtig sehe orientierst Du dich ein wenig an Wepons of the Gods? (Comic und RPG)

Es sieht bis jetzt auf jeden Fall gut aus.
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Offline Haukrinn

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Nein, denn Techniken in PDQ sind im weitesten Sinn situative Boni, und sagen bewusst nichts über Fähigkeiten / Talente des Char aus. Sie dazu zu nutzen würde eine PDQ-Kernmechanik ändern.

Nicht unbedingt. Ich sehe durchaus einige parellelen, die situativen Boni durch Techniken sind ja nur eine Ausprägung von Techniques. Zumal es bei Jibas Beispielen auch gerade um so etwas wie bestimmte Situationen geht. Es sei denn er meinte das eher schwarz-weiß im Sinne von "Kann man/Kann man nicht". Glaube ich aber nicht und würde ja auch nicht dem Genre entsprechen.
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Offline Nocturama

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Zweite Luft geht ja immer (einmal pro Szene)
Wenn jemand Erste Hilfe als Stärke hätte, würde ich das als Teamwork-Bonus auf die 2. Luft des Verletzten werten.
Ein echter Heiler ... aus dem Bauch heraus geschätzt: er kann 2W6+MOD Wunden bei dem Verletzten heilen, sozusagen alles, was sein Wurf her gibt. Wenn das zuviel ist, dann 2W6+MOD-Schwierigkeit. Aber ich würd's erst mal ohne ausprobieren.
Ansonsten sollte er vielleicht auch Alchemie können (siehe S7S p.80, p.142); Heiltränke als Bonus auf 2. Luft, wie bei 1. Hilfe.
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Kann man "Second Wind" auch anderen verpassen? Meine Idee war, dass der Arzt mit den eigenen Style Die anderen Charakteren diese Option verpassen kann . Ich habe auch gerade nicht gefunden, dass man das nur einmal pro Szene anwenden kann.
In "T&J" gibt die "Healing Superpower" den MOD als geheilte Schadensränge und mehr käme mir etwas krass vor. Das ist im Grunde das Gleiche wie den Teamwork-Bonus zu geben, nur nicht unbedingt an den "Second Wind" gekoppelt.
Einen Style Die würde ich das auf jeden Fall kosten lassen, weil es eindeutig über die Grundwürfe hinaus geht.

Alchemie passt auch gut und würde ich reinnehmen.

Zitat
Kurze Idee...
Könnte man das "Springen auf Häuserdächer" oder "Durch die Luft fliegen" oder sowas nicht vielleicht über Techniken regeln?

Ich würde eher sagen, dass man sich das zusätzlich als Technique nehmen kann, um in dem Augenblick besonders awesome zu sein. Eine Technique drückt für mich aus, dass man sich auf eine bestimmte Situation/Waffe/Gegner spezialisiert hat. Wie genau würdest du dir das vorstellen?
Ich habe die Extra-Powers an Wushu gekoppelt, weil das im Genre i.d.R. auch so ist. Jeder Kampfkunstexperte fliegt fröhlich in der Gegend rum, deshalb wollte ich Extrakräfte dafür (wie in Qin) vermeiden.

Zitat
Wenn ich es richtig sehe orientierst Du dich ein wenig an Wepons of the Gods? (Comic und RPG)

Wenn ich richtig informiert bin (ich habe das RPG einmal durchgeblättert), ist "Weapons of the Gods" im Wuxia-Genre angesiedelt, hat aber noch ein bißchen Manga-Extras (Riesenwaffen?).
Wuxia als Genre behandelt primär chinesische Martial-Arts-Helden in einem historischen Setting. In Deutschland ist es vor allem durch Filme wie "Tiger and Dragon", "Hero", "House of the Flying Daggers" und im Grunde auch die alten Shaw-Brothers-Streifen wie "Die 36 Kammern der Shaolin" bekannt geworden. Ich persönlich packe auf der einen Seite auch noch "Chinese Ghost Story" und "Die Reise nach dem Westen" (der Affenkönig) als fantastischere Versionen dazu und auf der anderen "Red Cliff" ("Die Legende der drei Reiche"), "Warlords" und "Battle of Wits" als Historienstreifen mit epischen Schlachten hinzu. Letzteres ist auch der Grund für meinen Wunsch nach einem ordentlichen Massenkampfsystem.
Ich sehe, ich schreibe doch besser mal einen kleinen "Was ist Wuxia?"-Text. Gar nicht so leicht...
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Offline Nocturama

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Ich denke gerade über die Techniques nach, besonders die Idioms und die Fencing Schools aus S7S. Eigentlich sind alle Kampfstile bei Wuxia irgendwie akrobatisch, das ist ja der Witz daran. Ich habe jetzt überlegt zur besseren Unterscheidungen Kampfstile als Idioms gelten zu lassen (z.B. „Tigerstil“, „Jademaidenstil“). Dafür muss der Spieler sich natürlich halbwegs überlegen, wie der Stil aussieht. Der Tigerstil ist aggressiv, wird von lautem Brüllen begleitet und beinhaltet viele Sprünge. Der Jademaidenstil ist tänzerisch, mit viel Ärmelgewedel. Allerdings müssen nicht alle Elemente eines Stils erwähnt werden, um das Idiom klar zu machen. Fünfminütige Schilderungen einer einzelnen Kampfaktion sind mir zu viel des Guten ;)
Jeder Stil sollte unbewaffnet ausführbar sein und nach Wunsch eine oder mehrer Waffen beinhalten, damit kein Nachteil gegenüber Spielern entsteht, die einfach „Acrobatic“ nehmen. Die Waffen kann man sich natürlich auch als Techniques nehmen (für den Tigerstil Tigerklauen, für die Jademaid Nadeln).
Außerdem kann man durch benennen von Angriffen oder Verteidigung leicht beweisen, dass man sich in dem Idiom bewegt („Zeit für das ‚Fegen des Tigerschweifes’. Ich drehe mich im Sprung um die eigene Achse und trete ihn in die Seite!“).
Das finde ich etwas, hm, leichter zu visualisieren als „akrobatisch“ und hat für mich etwas mehr Genreflair. Mit dem entsprechenden Stil als Idiom und ein paar weiteren Techniques lässt sich auch flott eine Schule basteln (Tigerschule: Idiom: Tigerstil, Weapons: Tigerklaue, Maneuover: Jumping (3 points)). Wer mag, schmeißt halt noch „unarmed“ dazu.
Mögliche Probleme? Außer Unklarheiten, was genau zu einem Stil gehört und was nicht?
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Offline Laivindil

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Wir haben das in unserem 7te See-Setting folgendermaßen geregelt:

* Eine Fechtschule ist eine benamte Sammlung von einzelnen Techniken, die einen Punkt billiger ist als die Summe der Einzeltechniken.
* Eine Fechtschule muss an eine Kampfstärke gekoppelt sein
* Fechtschulen sollten eigentlich Kampfschulen heissen, denn es muss nicht zwingend eine Klingenwaffenbasierte Schule sein, Schützen aller Art und auch waffenlose Kampfkünste fallen auch unter "Fechtschule".

Beispiele aus 7te See:
Rogers (Piraten)
   Idiom:   wild   
   Waffe:   Entermesser   
   Situation/Ort:   instabiler Grund   
   Situation/Ort:   aus der Takelage   


Valroux (Montaigner)
   Idiom:   Arrogant   
   Manöver:   Schnörkel    
   Manöver:   Doppelparade    
   Waffe:   Degen und Parierdolch    


Leegstra (Vendel)
   Idiom:   unaufhaltsam   
   Manöver:   Wuchtschlag    
   Manöver:   in die Lücke    
   Waffe:   breites Langschwert    
   Waffe:   Kriegsaxt    
   Gegen:   zögerliche Fechter    


Template (Zielgruppe bzw. Bedingung)
   Idiom:   wild, verspielt, angeberisch, leidenschaftlich, angetrunken, Die Faust der Vernichtung...    
   Gegen/Mit:   die Männer des Kardinals, Linkshänder, ...   
   Situation/Ort:   instabiler Grund, aus der Takelage, auf der Planche, vom Pferd, ...   
   Manöver:   Entwaffnen, Waffe zerbrechen, Knöpfe abschneiden, nur verwunden, ....   
   Waffe:   Säbel, Rapier&Main-Gauche, Entermesser, Pistole, Messer, Handkanten...    


Es müssen nicht zwingend alle Techniken zu ener Fechtschule genommen werden. Auf jeden Fall ist die Fechtschule aber um einen Punkt günstiger als die Summe der gewählten Einzeltechniken (sonst macht sie keinen Sinn).

Diese Hausregel geht zurück auf Crimson Kings Anregungen.
« Letzte Änderung: 23.01.2011 | 15:52 von Laivindil »

Offline Nocturama

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Nach meinem Urlaub geht es jetzt weiter. Erstmal was zu Wuxia allgemein:

So what exactly is Wuxia – or better, what is it in this game?

To say it in one sentence: Wuxia is genre depicting Chinese martial arts fighters in a historical setting. In the west, it is by now best known by Wuxia movies, especially after the success of “Crouching Tiger, Hidden Dragon”. Still, older “Kung Fu”-movies like “The 36th Chamber of Shaolin” and “The One-Armed Swordsman” are equally Wuxia. If you have never seen any Chinese (or maybe Korean) martial arts movies, I would highly recommend to do that before playing, just to get a feeling for the action and look of Wuxia.
The genre has its roots in tales about historical events and figures. Famous among those is the “Romance of the Three Kingdoms”, telling the fall of the Han Dynastie and the battles between three newly emerged nations. The leaders of those nations feature – at least in the fictional version – superhuman abilities. Not only the ability to wield polearms weighting 18 kgs (Guan Yu), but also to invent devices like the repeating crossbow (Zhuge Liang). Those heroes can be considered to be the grandfathers of the modern Wuxia hero.
Modern Wuxia heroes differ in one important aspect: They normally are outsiders of society, outcasts who rely on their martial prowess and inherent virtue to right wrongs and spread justice. Such “Chinese knight-errants” are called “Xiake”. Their home is the “Jianghu” (literally “Rivers in Lakes”), the “underworld” of the Chinese society. In Wuxia stories, not only criminals and other outcasts inhabit the Jianghu, but also the secret societies and brotherhoods of the martial arts world. The reason for the Jianghu is that in many Wuxia stories, things are not right in the ruling dynasty (whichever that might be), e.g. Corruption, indifference of the ruling class or dangers from beyond Chinas boundaries such as Mongol or Manchu invaders.
“Water Margins”, which could be considered to be the first full Wuxia novel, includes exactly these themes. Each of the 108 heroes is a man of honour and virtue, whose fall from grace is caused by corrupt or immoral, but influential, people. In the end, their brotherhood becomes strong enough to challenge the empire itself.
The main themes of Wuxia stories are:
-   Revenge: Avenging a parent, sibling, friend or mate unjustly slain is probably the most common motivation for a Xiake.
-   Fellowship: The societies of the Jianghu, e.g. martial arts schools, clans or sworn brotherhoods, are a close-knit fellowship. It is imperative to defend and help your comrades and, in the worst case, sacrifice your life for them. The trouble of divided loyalties can be a great dilemma for Wuxia heroes.
-   Protecting the Country: This can be both beneficial and detrimental to the ruling government. If at least the emperor is able and just, Wuxia heroes will go above and beyond to defend the existing dynasty. If it is unjust, the ruling government might just face a rebellion led by Wuxia heroes.
-   Reputation and honour: If a Xiake looses face, correcting his mistakes or avenging his honour is extremely important. In grimmer tales, like the Water Margins, this can lead to rather drastic measures. Reputation and honour are not necessarily the same. Some Xiake’s whole raison d`être is tied to their reputation: To become “Tian xia di yi”, the first under the heavens, the strongest warrior there is.
-   Justice: Justice can stretch from giving steamed buns to begging kids, protecting villages from warlords to toppling corrupt officials – or even the Emperor. More idealistic stories often feature the struggle to uphold justice in a deteriorating society, which, of course, is up to the Wuxia heroes.
-   Romance: A popular element of current Wuxia stories, love can be a strong motivation for any Xiake, as well as a great disruptor of other motivations, such as fellowship.
All in all, Wuxia themes are very close to the swashbuckling themes mentioned in S7S. Aren’t fellowship and protecting their king the Three Musketeers main drives? Isn’t Inigo Montoya avenging his father? Yes, but… the flavour is different. While nearly all swashbuckling stories include a lot of comedy, Wuxia tends more to the melodramatic side and offers much grimmer heroes. Witty repartee, a staple of swashbuckling, is nearly non-existent in Wuxia. Same goes for random adventuring: Most Wuxia stories develop from strong inner motivations of their heroes, not from the spirit of adventure.
How grim can Wuxia heroes be? Well, that varies. The outlaws of the “Water Margins” kill their enemies quite horribly (like disembowelling a murderous wife and sacrificing her entrails on her husbands ancestral shrine), but modern stories aren’t as bloody. Many Wuxia TV-shows are much more light-hearted, concentrating on romance and featuring much more humour. Still, even funny characters like the rascal hero in “Chinese Paladin” will turn serious when facing their nemesis. As always, set the dials to decide how grim or light-hearted your game is going to be.
But let’s be honest, the coolest part about Wuxia is the action. Wuxia movies offer lightning fast, acrobatic fights, spiced with some wire fu (or wire works, making actors “fly” with help of steel wires). Martial arts are the next, if not the defining, benchmark of Wuxia. In all Wuxia, the power of martial arts is exaggerated. Still, some only feature devastating punches and kicks, others feature concentrated energy levelling mountains and causing random explosions. The dials of this setting point to the middle: All martial heroes have the fantastic abilities to jump incredible high, float short distances, fight on bamboo stalks and focus their inner energy (see the description of the Wushu forte). On the other hand, they don’t cause random explosions and can’t project energy shields.

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Zitat
Es müssen nicht zwingend alle Techniken zu ener Fechtschule genommen werden. Auf jeden Fall ist die Fechtschule aber um einen Punkt günstiger als die Summe der gewählten Einzeltechniken (sonst macht sie keinen Sinn).

Eine Vergünstigung behagt mir nicht so - der Powergamer in mir sagt dann, dass ich eine Kampfschule nehmen muss, auch wenn ich nicht unbedingt will. Steht noch was anderes hinter dem Vergünstigen als eine Anlehnung an die Vorlage? Vegünstigung heißt ja, dass die Spieler ermutigt werden sollen, eine Kampfschule zu nehmen. Aber warum?

Ich verstehe die Fechtschulen mehr als eine Fluff-Sache und sehe ihren Nutzen in der Visualisierungshilfe - ich persönlich kann mir unter der "Flamboyanten Flamingo-Fechtschule" mehr vorstellen als unter "Acrobatic". Und aus genau dem gleichen Grund finde ich sowas als Idiom nicht schlecht und werde das in meinem Setting ausprobieren.

Fighting Styles:

An important addition to the existing Idioms is are Fighting Styles. Fighting styles have a lot in common with fighting schools (as mentioned in S7S, p. 147). The main difference is: Fighting styles are only an Idiom, not a collection of different Techniques. Fighting styles are meant to give a clear picture of your character’s moves in combat and to distinguish all those acrobatic Wuxia-fighters.
All Fighting styles can be used unarmed, though most also incorporate one or more weapons.
When inventing a Fighting style, two things are important: a) you have a distinct idea of the style’s elements; b) you communicate clearly what those elements are. Nobody wants to take a ten minute discussion break as to whether or not “hitting somebody twice squarely in the chest with a closed fist” is part of the Jade Pillar Style or not.
Things you can consider while inventing a Fighting Style: stance, preferred use of fists, legs, feet, hand posture, sounds (shouting, roaring, taciturn…), movements (whirling, jumping…), tactics. Collect a number of adjectives fitting your Fighting Style as to easier activate the Idiom.
An easy way to activate a Fighting Style Idiom is the use of a named move – who can doubt you are fighting in the Jade Pillar Style, when you attack with the “Jade Emperor’s Left and Right Hand”?

Example Styles:

Soaring Dragon Style:


The Soaring Dragon Style incorporates the Wuxia warrior’s ability to defy gravity. Soaring Dragon fighters attack from above, dodge by floating backwards or jump over their opponents. Of course, they often battle in the air or retreat to higher ground to catch their breath.
Unarmed, Dragon Style users prefer to grab and throw their enemies and attack with hands crooked like a dragon’s claw.
Armed, they use the Qiang, attacking straight like the dragon’s bite or swiping like the dragon’s tail.

Illuminated Lotus Style:

Mostly used by Buddhist monks, the Illuminated Lotus fighter stands upright, holding his hands in the traditional postures of the Buddha or the Arhats, murmuring Sutras. He hardly seems to move, but always evades the enemy’s fists or blades by inches. Concentrating on the defence, the Illuminated Lotus Style turns attacks against the attacker.
The Illuminated Lotus Style is primarily unarmed, but some monks use their prayer beads or clothes as weapons.

Monkey Style

Monkey Style Fighters never stand still, always jumping around and slightly bopping when they are not. They like to use their feet as much as their hands and prefer grabbing and throwing to other attacks. Between that, they pester their enemies with annoying tricks and insults, like pulling of their clothes, jumping on their backs or even peeing on them.
In the vein of Sun Wukong, Monkey Style Fighters prefer the Quarterstaff.

Drunken Master Style

You don’t necessarily have to be drunk to use the Drunken Style, but some masters swear on it. The Drunken Master Style consists of erratic movements, staggering and stumbling, seemingly hitting the enemy by pure chance.
Drunken Masters are hardly seen without their gourd, wine bottle or cup and use these as weapons (including splashing the enemy with alcohol), as well as anything they can get their hands or feet on.

Jade Pillar Style

The Jade Pillar Style is said to mirror the techniques of the Jade Palace’s celestial guards. Jade Pillar Fighers stand very upright and deliver quick, precise attacks with closed fists and feet, often accompanied by shouts. They aggressively press forward and hate to move backwards, rather blocking the enemy’s blows.
More often than unarmed, Jade Pillar Fighters use the Dao or the Jian.
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ROCK!  :o

Kann ich das übersetzen für meine "Mist-Robed Gate"-Runde am Wochenende?  :)
Engel – ein neues Kapitel enthüllt sich.

“Es ist wichtig zu beachten, dass es viele verschiedene Arten von Rollenspielern gibt, die unterschiedliche Vorlieben und Perspektiven haben. Es ist wichtig, dass alle Spieler respektvoll miteinander umgehen und dass keine Gruppe von Spielern das Recht hat, andere auszuschließen oder ihnen vorzuschreiben, wie sie spielen sollen.“ – Hofrat Settembrini

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Na klar. :) Was ist denn "Mist-Robed Gates"?
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Das hier... ein Indie-Wuxia-Game. Spielbericht von mir folgt. Sehr erzählerisch, nutzt keine Würfel, dafür ein komplexes "Knife Ritual", bei der ein Messer-Prop in der Mitte des Tisches, gezogen, weggesteckt, etc. wird.
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Ich hab's mir auch mal als PDF gegönnt, selbst wenn mich die hässliche Kalligraphie auf dem Cover etwas abgeschreckt hat. Das fehlt aber beim PDF sowieso  :P Ich bin dann auf dein Diary gespannt. (Und das nennen die eine ausführliche Filmliste?)

Hier erstmal Waffen zur inspiration. In Wuxia kann man da ja aus dem vollen Schöpfen und ist nicht auf Degen beschränkt  ;)

Techniques: Weapons:

There are many, many weapons in the Wuxia world. A lot of them exist in the real world and were used, even if they were never as popular as in the Wuxia stories (as the Jian, the favourite Wuxia weapon). Besides those, Wuxia weapons can be as strange as you like: thin swords that bend like paper and still cut deep, maces that rotate and find a weapons weak point to break it, swords with a blade that can be moved from left to right, and so on. Such special weapons might be better represented by the Named Weapon Forte.
Some Wuxia heroes prefer less obvious weapons like fans, flutes, silk sleeves, writing brushes, chopsticks, prayer beads, hairpins or gourds. Those might be normal, everyday objects or they might be specifically manufactured for battle like a bladed steel fan or jade beads on an iron wire.

Below is a list of Chinese weapons for your inspiration. Of course, ranged weapons like bows or crossbows exist, but they don’t get much love in Wuxia.

Jiàn (剑): A double-edged, straight sword. Often features a tassel at the pommel. Favourite Wuxia weapon.




Dāo (刀): A kurved, single edged sabre. Heavier than the Jian.



Qiāng (枪): Spear, often features a tassel beneath the blade.



Gùn (棍): A quarterstaff, made from wood or iron.



Fēidāo (flying knife 飞刀): Small throwing knifes. Darts are also possible.



Éméicì (峨嵋刺): Short arrows mounted on a ring. Can rotate.



Biān (鞭): A whip, sometimes made from metal.



Jĭujiébiān (Nine sections whip 九节鞭): Metal whip with nine sections, with a blade on one end.



Shéngbiāo (绳镖): A rope dart.


Fŭ (斧): A long-handled axe.



Gŏu (Hook-Sword钩): A weapon featuring a hook on one end, a curved blade on the other.



Jiăn (锏): A mace, looking similar to the other Jian, but without a blade.


Chuí (锤): A heavy, round hammer.



Líuxīngchuí (Meteor Hammer 流星錘): Heavy spheres on a chain. Occasionally filled with fuel and used burning.



Bāzhăndāo (八斬刀): Two single bladed knifes, also known as „Butterfly Knives“.



Sānjié Gùn (Three-part-staff 三节棍): Add one more part to the Nunchucks and you are there.


Guăi (拐): A baton with a handle.



Shémáo (蛇矛): A spear, the blade formed like a snake.


Sānjiān Dāo (三尖刀): A three-pronged polearm with a wide, double edged blade.


Jĭ (戟): Polearm with a straight tip and two crescent-shaped blades on the sides.



Guāndāo (关刀): A long, curved blade with a long handle. Often features hooks or rings to catch the opponent’s blade.



Yuèyáchăn (Monk’s Spade 月牙铲): A flat, broad blade on one end, a crescent shaped blade at the other. Also usable as a spade.



Lángyábàng (狼牙棒): A spiked club.


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Offline Captain

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nette Sammlung. Erinnert mich akut an diese hier.
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Ich bin ehrlich gesagt einen chinesischen Wikipedia-Klon durchgegangen ;) Aber auf der anderen Seite sind noch ein paar schöne Sachen dabei - ich habe nicht von allen Waffen gute Bilder gefunden.

Ansonsten hier noch ein paar neue Beispiel-Techniken. "Idioms" und "Weapons and Tools" hatte ich ja schon.

Techniques:

Most Techniques featured in PDQ# and S7S are usable for an Wuxia setting. More examples for Techniques especially keyed to Wuxia can be found below.

New example Locations/Situations:

In Chang’an, After an Insult, While Protecting Someone, In the Imperial Palace, On/in Rivers and Lakes, In the Air, In the Mountains, In a Scholar’s Study, On the Stage, In Opera Outfit, After you Lost Face, On the Rooftops, While Balancing (e.g. on Bamboo Stalks/ Pillars/ Your Enemy’s Sword), In a Monastery.

New example Maneuvers:

Additionally to the broader maneuvers mentioned in PDQ#, you can think about special moves fitting your character’s fighting style. Just add a cool name and use them as a Maneuver.

A Special Move (the Plum Blossom Fist, the Swiping Tiger Tail, the Spitting Toad), Acupressure Attacks, Blinding the Opponent with a Reflection on the Blade, Creating a Dust Cloud, Quoting the Classics, Quoting the Sutras, Quoting Daoist Texts, Composing Poems, Writing Calligraphy.

New example Foes:

vs. Bandits, vs. Imperial Soldiers, vs. Monks, vs. Members of the Five Poisons Clan, vs. Masters, vs. Several Enemies, vs. Xiake, vs. Corrupt Officials, vs. Non-Han.
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Und dann noch ein bißchen Wuxia-fluff. Wird je nach Beobachtungen von mir erweitert. Falls jemand noch mehr Klischees kennt, bitte, immer her damit.

Below, you will find a list of Wuxia tropes. Not all tropes appear in all settings, so feel free to use them as an inspiration and dismiss those you don’t like or that don’t fit your gaming style.

Fighting Tropes

Shaqi

A stone-cold killer does not need to show of. He has an aura auf “death wind”, shāqì (杀气), which other fighters recognize and makes normal people uncomfortable. Hate and willingness to kill will cause the Shaqi to rise, calmness and happiness causes it to go down. Can be used to measure how dangerous an enemy is.

Acupressure attack

In Wuxia, the human body is very similar to a machine – just push the right buttons and the most amazing things will happen. Acupressure attacks target specific “qi” points in an opponent’s body. Aside from just hurting the other guy, acupressure attacks can instantly knock their target out, paralyze the whole body or just one limb, lock the “inner power” and thus preventing the opponent from using supernatural powers or more bizarre things.
If you want to incorporate the stranger effects of acupressure attacks, best handle it the same way as S7S handles magic: if you want to do something above normal attacks, pay for it with style dice.

Wuxia-crash course

The road to master Wushu is long and painful – or is it? More fantastic movies feature the “crash course”: A master hits a student’s (or unwilling victim’s) pressure points and transfers his own knowledge and Inner Strength. Books depicting a certain style might also be used as a crash course, but those often also involve a training sequence. One Wuxia TV-show features magic tattoos granting special techniques when read…

Ultimate Technique Book

So you did all your training, learnt to be a Gaoshou, but word’s out about the ultimate technique – either your own school’s or just a very powerful technique. A reclusive teacher on some remote mountain is not the only way to learn that technique. A book, or a scroll, is just as well. Finding that book might just include a long sub-plot…

Injury Tropes

Discoloured Lips
 
If a character is close to death or severely wounded, his lips will turn either pale or very dark (black and white in cheaper shows). Black lips sometimes also indicate that a character has been poisoned, is drugged or in some rare cases, crazy.

Spitting Blood

After having received a horrible blow, characters will often spit blood. More accomplished heroes will stand for an I’m-okay-second and THEN gush out blood. Same goes for acupressure healing of poison, which is instantly regurgitated.

Suicide

Suicide in Wuxia stories isn’t the ritualistic kind of samurai tales. Yes, it is often connected to shame, but an angry, emotional shame. Equally often, suicide is committed to protect somebody or to not longer burden them, as is suicide out of spurned love. A discarded lover might just jump into a well.

(Self-)Mutilation

Loosing a leg or – more likely – an arm is not impossible in the Jianghu. It’s not the end of the world, either, as you can just refresh your One Armed Swordsman Style and go on doing what you do (just dump your Double Snake Style for it).
When faced with a poisoned limb or the impossibility to control the own killing urges, the strong-willed xiake chops it of with his own hands.

Other Tropes:

Zamen he yi wan! Let’s drink a bowl!

Drinking is not a vice in Wuxia stories. Well, sometimes it is, but they still drink a lot. Not necessarily a bad thing if you are a drunken master or a poet, who get’s pissed as hell and then writes his best calligraphy.
Asking your enemy to first drink together is perfectly acceptable. You drink using flat bowls, really small bowls with a teapot, or a three-legged bronze vessel.

CSI: Tang Dynasty

If you believe certain stories, ancient China’s investigation technique was strangely advanced: you could identify poison by the structure of burnt bones, pour a certain liquid on the ground to make bloodstains visible or put herbs on a dead body to see where it was hit.

Advanced Medicine

In the same vein of the CSI methods mentioned above, ancient Chinese medicine can do some wondrous things in Wuxia stories. Use acupressure or acupuncture to expel poison. keep a dead man alive for some more minutes or supercharge a patient’s senses, make facial reconstructions and roll pills that cause an artificial coma.
As with acupressure attacks above, if you would like to use really advanced medicine, I suggest to handle it like gifts and magic in the S7S-setting.

Musical Dialogue

No, not a musical, a dialogue through music! Whatever is on somebody’s mind can be transmitted through music. The most famous example is the Warring States composer Bo Ya, whose close friend Zhong Ziqi could read the images on Bo Ya’s mind while listening to his music. There’s even an expression based on that idea: Zhiyin, “understanding the music”, which refers to a close friend.
The same trope sometimes appears in Wuxia stories, where characters will converse or understand another’s thoughts and motives by playing music together, especially the Qin.

Overly Complicated Backstory

“So he first kills a tiger and becomes a constable because of killing that tiger – which was very dangerous – and than he meets his brother, who is very ugly, but is married to a very beautiful woman, who was forced to marry the ugly guy because her former master made advances and she didn’t want to. So she tries her luck with the strong brother, who turns her down and then drops a stick on some other guy who also wants to do her and she actually also wants to, so they have an affair. The husband finds out, they kill him and tell everybody he was sick, but everybody knows what was going on. So the strong brother comes home and slowly discovers the murder complot. He forces the neighbours into his brother’s house, forces the murderers to confess and then kills them. But because his superior likes him, he isn’t sentenced to death for his crime and instead exiled, after which he joins the bandit-rebels.”
Something like that.

Tragic Romantic Death

Oh, how they love those. I can hardly remember when I last saw an Wuxia movie or tv show where the happy couple survived. In a western action movie, it’s a good for survival to be the hero or the heroes love interest. In Wuxia, it’s a death sentence. Killing a PC for this trope isn’t the best idea in a campaign. Stuffing the love interest in a fridge (killing it) is totally fine, even if I personally hate this particular trope.
A subtrope is the self-sacrifice of a loved one: throwing his- or herself in the enemy’s blade, going back though he or she knows they will kill her, suicide as not to hold the hero back.
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Offline Nocturama

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So, bisher habe ich vor allem was für mein Setting getan und kämpfe gerade mit mir, wieviele NSCs und Organisationen es braucht...

Erstmal ein "Duel Tweak", der bei Wuxia einfach rein muss. Gehört zu denen, die man einmal frei einsetzen kann und die danach einen Style Die kosten.

Additional Duel Tweak:

Into Harms Way*

The villain’s sword aims straight for the hero’s heart. Death is imminent – if not, in the last second, the hero’s love interest would jump in front of him, taking the brunt of the damage. Meaning, one SC can accept the damage ranks aimed at another SC. As this is extremely Good Form (and very appropriate for lovers), it should gain the SC a Style Die.


Und dann noch was zu Giften. Die waren in unserer Proberunde zwar vorhanden, aber nicht so dramatisch...


Poison in Wuxia

Poison is a regular feature in Wuxia. As in most genres, it is Bad Form for the heroes to use such cowardly measures, barring the instances where the poisoner is tricked into drinking his own concoction or cut by his own poisoned weapon.
Most poisons start with the second category under “The Purposes of Poison” (PDQ# p.28). A regular “Poisoned” Plot Hook can be healed with a Challenge using an appropriate Forte like Doctor, Daoist, or even Wushu (after meditation, special exercises or some self-inflicted acupressure).
Wuxia poisons, as they are part of the historic “super science” of most Wuxia settings, can lead to more fantastic results than just bodily harm. Victims can end up in a coma, find themselves unable to use their Inner Strength and thus their Wushu Forte, have their memory erased, or go into a berserker rage. Additionally, some poisons can only be healed by a specific antidote, often resulting in a sub-plot. Such “special” poisons count as “Vexing Misfortune”, net three Style Dice and a Plot Hook, e.g. “Poisoned: Inner Strength Locked” or “Poisoned: Can Only be Healed by the White Mountain Water”.


Box: Locking the Inner Strength

As mentioned in the description of acupressure or poisons, in some Wuxia settings it’s possible to “Lock the Inner Strength”: Taking away somebody’s ability to use the Wushu Forte. Some players are less than thrilled to effectively loose one of their edges, so don’t just push that kind of Vexing Misfortune on them. Give them the opportunity to say “no” and if they do, switch to a more moderate form of poison. Of course, this doesn’t count as Vexing Misfortune and doesn't net any Style Dice, so feel free to use those Style Dice as a form of bribe. And don’t forget to lessen the pain through more Style Dice as the story progresses. Think of the Story Hook as a form of temporary Foible.
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Offline Laivindil

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Into Harms Way*

Grundsätzlich eine tolle Idee, und, ja!, das muss in ein Wuxia-Setting - eigentlich muss das in jedes Swashbuckling-Setting.

Ich verstehe nur folgendes nicht:
Gehört zu denen, die man einmal frei einsetzen kann und die danach einen Style Die kosten.

Dh, wenn ein PC vor den anderen springt, um den Schaden zu nehmen, muss er/sie beim 2. Mal dafür einen SD zahlen?
- Würde es nicht ausreichen, diese Aktion einfach nur als Beispiel bei Good Form zu beschreiben?

Und:
The villain’s sword aims straight for the hero’s heart. Death is imminent

Sterben läuft ja ausserhalb des normalen Schadenssystems. Dh, selbst wenn beim PC alle Stärken ausgeschaltet sind, ist er ja nur Größtenteils Tot; und ein gesunder Held kann (theoretisch) quasi sofort sterben, denn lt. S7S-Regelwerk stirbt ein Held ja nur bei extremer Dummheit (das ist keine Lava!), durch einen Erzfeind (Nimm das!) oder nach "Vereinbarung". Wenn das in der Szene der Fall ist, wäre ja kein Schaden zu vergeben, sondern nur der Todesstreich übernehmbar (nicht, dass das nicht eine Gelegenheit für hoch dramatisches Rollenspiel wäre), sprich: danach ist der einspringende PC tot (und nicht nur Größtenteils).
Oder habe ich Dich falsch verstanden?

Offline Nocturama

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Zitat
Dh, wenn ein PC vor den anderen springt, um den Schaden zu nehmen, muss er/sie beim 2. Mal dafür einen SD zahlen?
- Würde es nicht ausreichen, diese Aktion einfach nur als Beispiel bei Good Form zu beschreiben?

Stimmt eigentlich, das war von meiner Seite intuitiv unter "außerhalb der Norm, deshalb SD" gefallen. Im Grunde kann man es aber als normalen Duel Tweak lassen und wenn's anständig ausgespielt wird, gibt es noch einen SD.

Zitat
Oder habe ich Dich falsch verstanden?

Ja - das war schlicht und einfach dramatisches Geschwurbel  :D Die Aktion kann man immer machen, wobei sich die klischeehafte Anwendung bei einem schwer verletzten SC findet, das kennt man ja. Im Quellenmaterial ist das in der Regel ein richtiges Selbstopfer und der/die ist danach hin - aber das fände ich für's Rollenspiel unpassend.
Aber da sieht man mal, wie Mißverständnisse entstehen  :P Die Formulierung ändere ich dann bald.
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Offline Laivindil

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Es ginge (wenn man es zuließe) auch spontan mit NPC:
  • der Spieler schafft einen benamten NPC (1 SD), zB die Tochter der Magd vom Familienhof, die schon in Kandertagen in ihn verliebt war, und zufällig hier arbeitet / Kräuter sucht / als Gefangene gehalten wird
  • er lässt diese NPC sich für den Char opfern (2 SD; major fact)

Beim ersten Spieler würde ich das zulassen; wenn das zum normalen Manöver würde, hätte ich etwas dagegen. ;-)
« Letzte Änderung: 26.02.2011 | 21:34 von Laivindil »