Eure Kommentare bisher spiegeln auf jeden Fall den Rollenspielbereich, wo es ja eine ganze Reihe "SF-Horror" Systeme gibt, die Kampagnensettings anbieten. Die sammeln sich um zwei Pole, würde ich sagen:
Supernatural Horror:Abandon All Hope
CthulhuTech
Eldritch Skies
The Void
SF-Horror:Cold&Dark
Eclipse Phase
Shadows over Sol
Der Cthulhu-Mythos ist auch eigentlich science fiction.
Ab
The Colour out of Space und
At the Mountains of Madness irgendwie schon auch. In
Supernatural Horror in Literature sagt HPL, blumig wie immer:
The true weird tale has something more than secret murder, bloody bones, or a sheeted form clanking chains according to rule. A certain atmosphere of breathless and unexplainable dread of outer, unknown forces must be present; and there must be a hint, expressed with a seriousness and portentousness becoming its subject, of that most terrible conception of the human brain—a malign and particular suspension or defeat of those fixed laws of Nature which are our only safeguard against the assaults of chaos and the daemons of unplumbed space.
[...]
We may say, as a general thing, that a weird story whose intent is to teach or produce a social effect, or one in which the horrors are finally explained away by natural means, is not a genuine tale of cosmic fear; but it remains a fact that such narratives often possess, in isolated sections, atmospheric touches which fulfil every condition of true supernatural horror-literature.
Interessant ist auch John Sneads
Einleitung zu Eldritch Skies. Relevant für den Thread daraus:
So, what does the term Lovecraftian SF mean? The most obvious answer is to be found in Lovecraft's most classic SF story - "At the Mountains of Madness". In this story, the mysteries of the Cthulhu Mythos are explained or at minimum are considered fully comprehensible. The “ancient aeons” of the other mythos stories become known geological epochs, the utterly inhuman aliens are (as one of the characters declares) "not evil things of their kind. They were the men of another age and another order of being". The alien beings like the elder ones, the great race of Yith, the mi-go, and others like them are not bizarre monsters, they are biological alien entities with thoughts and desires, and with civilizations that were filled with art, science, and technology.
Treating the Cthulhu Mythos as SF also means that even magic is explicable. As Walter Gilman discovered in "The Dreams in the Witch House", magical visions and also the apportations to distant places and perhaps even distant times or dimensions were shown to not be occult mysteries, but the deliberate uses of advanced science to manipulate the structure of space-time. In short, the creatures and magics of the Cthulhu Mythos are explicable natural phenomena and not unknowable mysteries. Along with this point of view comes the more general viewpoint common to almost all science fiction; knowledge is always superior to ignorance and that new knowledge can then be applied to solve problems.
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Ich persönlich würde das Problem nicht an "
sustained" festmachen, dem Schnitzeljagdaspekt einiger großer Cthulhukampagnen und generellem SL/Spieler(innen)-Genöle (
) zum Trotz. Dafür gibt es genug Gegenbeispiele. Der oben genannte Alien(1979)-Effekt lässt sich auch auf eine längere Handlung ausdehnen. Eclipse Phase macht das z.B. mit den TITANs recht überzeugend.
Für mich liegt die Krux eher darin, dass ich als Spieler und SL in einem SF-Setting einen rationalen Blickwinkel einnehme, d.h. das Unheimliche im übernatürlichen Sinn, das sich
per definitionem jeder Erklärung entzieht, ist als trope schlicht keine Option [Bevor das jemand falsch versteht, damit meine ich nicht den ganzen Hard-SF/Ist DAS noch realistisch?-Quark und
advanced technology =
magic ist diesbezüglich auch eine Sackgasse]. Alles ist erklärbar. Das ist auch der eine Punkt, an dem ich dem John Snead-Zitat oben zustimmen würde.
Folgerung: Dass mir eine zentrale Dimension von Horrorgeschichten fehlt, macht es also tatsächlich schwieriger, überzeugenden SF-Horror zu produzieren.
Dagegen: SF-Slasher, SF-Body Horror, SF-Psychohorror oder Aliens. Klar, wieso nicht. Außerdem gibt es natürlich, wie schon anklang, Konzepte, über die SF bisweilen nah an das Unheimliche (s.o.) herankommt, das menschliche Bewusstsein (Schiff des Theseus) oder der ganze Kosmologie-Kram (Branen) zum Beispiel.