Ich mache den Lärm mal hier weiter, auch wenn der Norbert sich sicher über meine andere Sichtweise seines "Westentaschen" Systems aufregt und hoffe, dass er nicht böse auf mich ist.
Also Norbert, du hast bei deinem Eintrag zur Seite 52 den IMHO wichtigsten Teil vergessen:
Your character's level of Skill will have a much
greater effect upon the extent of your Results. The plot
may call for the Success of some action, assuring you of
victory. Whether that victory will be marginal and a
coincidence, or overwhelminagnd due to your ability, will
depend largely upon your level of Skill. The same is true
of Failure. Even if the plot calls for your downfall, Skill
Ranks can cushion the blow, saving you from an overly
depressing defeat, and can even allow you to look good
while Failing. So if you want to consistently shine at
something, you'res till going to needt hose Skill Ranks.
The trickt o balancing Success and Failure Vs. Skill
Ranks, is to be aware of who, or what is in control.
Incredible Successs hould be directly attribut able to the
character's mastery of a situation. Poor Successs hould
be attributable to something, or someone else; more
coincidenceth ans kill. U set he sames cheme for Failure.
Absolute Failurei s absolutely t e character's fault. Marginal
Failures occur due to events mostly outside the
character's control.
Also Norbert, es geht nicht nur darum, dass man mit hohen Skills gut aussieht. Zumindest nicht so, wie ich die Regeln lese. Es geht darum, dass man bei einem Erfolg den Plot zu seinen Gunsten verschiebt und der SL nicht wie du es in meinen Augen schreibst, machen kann was er will. Er gibt bei solchen Sachen einen klaren Misserfolg, der die Sache komplett in die Hose gehen lässt oder Erfolg, der den Plot in Richtung des Charakters dreht. Die Regeln schreiben einem vor, das man gut spielen oder spielen muss um diesen Erfolg durchzusetzen.
Opposed actions may not always Succeed.
Their Success will be determined by your persona's
Skill in the area, the extent of the opposition, and in large
part, by your roleplay. Actually, your Success or Failure
in most activities will be determined by your roleplay.
Wen ich dann noch diesen Abschnitt sehe:
The Director then chooses the extent of the Success or
Failure, based upon how difficult the Director feels such
an action would be, the Skill Rank of the character
performing the action, the character's Traits once again,
and any thing else deemed important. The Director then
describes an outcome that is consistent that, is somewhat
plausible, and that lies within the bounds of the previous
two decisions.
Dann kann der Sl eben nicht machen, was er will. Er legt ganz klassisch eine Schwierigkeit fest und wenn der Spieler seine Skills klu einsetzt und eventuel ein passendes Trait hat, dann muss der SL ein plausibles und konsistentes Ergebnis vorweisen.
Freie Hand hat der SL hingegen, wenn das Ergebnis nicht eindeutig ist.
Ich kann verstehen, dass du den Part der dir gefällt lieber bevorzugst oder einzeln liest. Aber ich sehe den Spieler bei dem was die Autoren schreiben nicht als 100% Marionette des SL. Er kann Einfluss nehmen, wenn seine Skills passen und es ihm etwas wert ist.